Втілення ідеї про моральну справедливість у новелі "Павутинка" . Філософський зміст
твору. Підтекст.
У цьому світі є тільки одна річ, перед якою належиться
схілятися, це - геній, і одна річ, перед якою слід упасти на
коліна, - це доброта. (В. Гюго)
Однією з особливостей японської культури є її тривалий розвиток в ізоляції (політика сакоку - закриття країни) аж до середини XIX ст - початку періоду Мейдзі.
На культуру і менталітет японців великий вплив справило острівне положення країни, а також стихійні лиха (землетруси, тайфуни, цунамі), що знайшло відображення в ставленні японців до природи як до живої істоти - традиційна релігія синто. Поряд з синто співіснує буддизм, а також конфуціанська мораль. Вміння захоплюватися миттєвою красою природи, є особливістю національного характеру, і знайшло втілення в багатьох видах мистецтва Японії.
Не можна уявити Японію без прекрасних
краєвидів, а також без незвичайної національної східної музики.
Пропоную пересвідчитись в цьому.
Перегляньте!
Для прихильників культури Японії:
Чому здавна вірили японці?
Синтоїзм, або сінто, що в перекладі з японської означає "шлях богів", є найдавнішою релігією японців. Такі вірування були притаманні людині, що не знала законів природи, тому відбувалося одухотворення всього існуючого в світі, обожнення явищ природи тощо. Все, що мало незвичайну силу, що не могло бути зрозумілим людським розумом, розглядалося як щось надприродне і божественне, являлося предметом поклоніння і позначалося як "камі" або "мікото" — "божество". Стверджують, що синтоїстських божеств вісім мільйонів. За світоглядом японців, вони жили всюди — в небесах, на землі і у морі. У кожної місцевості був свій камі – "хазяїн". Кожна скеля, водоспад або багатолітнє дерево також називалося "камі". Божествами вважалися деякі тварини. Країну вранішнього сонця довгий час минали походи завойовників.
Буддизм. Наступ з-за морів все ж відбувся — за чотирнадцять століть до американської окупації і за сім століть до спроб Хубілая звести через протоку плавучий міст для своєї кінноти. Але це був наступ не військ, а ідей, причому мостом, по якому на японські острови потрапила цивілізація Індії та Китаю, слугував буддизм. Серед подарунків, що прислав правитель Кореї в 552 р., в Японію вперше потрапило зображення Будди. Буддистські сутри стали для японців першими підручниками ієрогліфної писемності, книгами, які прилучили їх до стародавньої цивілізації Сходу. Важко уявити собі більш разючий контраст. З одного боку язицький культ обожнення природи і шанування предків, з іншого — обґрунтоване віровчення зі складною філософією. Здавалось, між ними неминуча непримирима боротьба, але Японія розчинила свої двері перед буддизмом. Дві зовсім не схожі релігії мирно вжилися і продовжують існувати. Проповідники буддизму змогли примиритися з вісьмома мільйонами місцевих святих, оголосивши їх втіленнями Будди.
Буддизм прижився на японській землі як релігія знаті, тоді як сінто залишався релігією простолюдинів.
Відомості з біографії Рюноске Акутаґави.
Відомості з біографії Рюноске Акутаґави.
Батько був торговець молоком, мав у власності пасовище
на окраїні Токіо. Мати належала до сім’ї Акутагава, в якій пізніше виховувався
знаменитий письменник: звідси і прізвище.. Рюноске народився, коли батькові
було 42, а матері — 33роки. Дотримуючись старовинного звичаю, батьки зробили
вигляд, ніби хлопчика їм підкинули, та віддали його на виховання в сім’ю
старшої сестри матері, котра хоч і була одружена, але дітей не мала. Все це
було зроблено з забобонних суджень, тому що в Японії вважається не дуже доброю
прикметою, коли батькам новонародженої дитини більше тридцяти років.
У 1910 р. Акутагава закінчив токійську
муніципальну середню школу в числі кращих і, вирішивши вичати англійську
літературу, вступив у Перший коледж на літературне відделення.
У 1913 р. Акутагава закінчує коледж і вступає на англійське відділення
Токійського університету. Післе закінчення університету в грудні 1916 р.
Акутагава отримує посаду викладача англійської мови у Військово-морській школі.
Про своє життя в ці роки пізніше він напише в циклі новел про вчителя Ясукіті —
чесного, але легковажного чоловіка, котрий попадав в різні забавні історії.
Про свою викладацьку діяльність говорив: «Як тільки я бачив обличчя учнів, як відразу ж мене охоплює нудьга, і тут вже ничого не поробиш. Але я миттєво оживаю, коли переді мною папір, книги, перо…».
Про свою викладацьку діяльність говорив: «Як тільки я бачив обличчя учнів, як відразу ж мене охоплює нудьга, і тут вже ничого не поробиш. Але я миттєво оживаю, коли переді мною папір, книги, перо…».
Але
це одночасно були і самі плідні роки в його житті — за дев’ять місяців він
створив близько двадцяти новел.
Історія створення
Новела «Павутинка» уперше була надрукована в журналі «Червоний птах», який видавала група японських письменників у 1918-1936 pp.спеціально для дітей з метою розвитку їхньої моралі й талантів. Рюноске Акутаґава прагнув у цьому творі бути зрозумілим дітям і водночас хотів утілити глибокий моральний зміст у довершеній формі.
Коментарі, які допоможуть зрозуміти зміст новели "Павутинка".
Словникова робота
Хто такий Будда?
Будда - основоположник релігії
буддизму; духовний учитель, здатний вивести душі із кола страждань.
Буддизм є однією з провідних
світових релігій. Особливого поширення він набув у країнах Сходу.
Засновник і головний об’єкт поклоніння в буддизмі — принц
Гаутама Сіддхартха, який, згідно з оповідями, жив у 563—483 рр. до н.е. За
легендою, у віці тридцяти п’яти років Гаутама досяг просвітління й докорінно
змінив своє життя.
Послідовники назвали принца Буддою, що в перекладі
означає «просвітлений», «пробуджений». Мета буддистів — досягнути
духовного просвітління, позбавившись страху, невігластва, егоїзму,
лінощів, заздрощів, жадібності та інших вад.
Річка Сандзунокава (Сандзу) - Річка Трьох Доріг - в
японській народній традиції річка, яка розділяє світ живих та світ
мертвих. Згідно з буддійською релігією через цю річку переправляються на
той світ душі померлих, вони повинні пройти
маленьким вузьким горбатим мостом. Той, хто прожив
неправедне життя, не зможе перейти міст і потрапить до пекла.
Біоскоп - коробка, в один кінець
вузької частини якої вставлялись картинки, що оберталися на стрижні; в
другому кінці коробки було віконце, в яке дивились на картинки, що
рухались (ми це називаємо калейдоскопом)
Одна рі – міра довжини 3,9 км
Криваве озеро - загадкова водойма, що
розташоване в японському місті Беппу. Вода в ній, особливо за негоди
набуває містичного яскраво-червоного кольору, що спричинило виникнення
навколо неї безлічі легенд.
Голкова гора (Шпиляста гора) - за японською
міфологією, гора в пеклі, з якої скидають грішників у озеро киплячої
крові. Гора розташована в центрі світу - там, де проходить його вісь.
Журавлик — символ процвітання,
удачі й довголіття; птахи й метелики — символ любовних
почуттів і щастя; апельсин — продовження роду; вишня —
ніжності й неповторності життя; бамбук — стійкості й мужності.
Лотосове (небесне) озеро - так в буддизмі розуміли
рай. На західному небі, в лотосовому раю, розташоване лотосове озеро, де
сидить Будда. Кожний лотос, що росте на цьому озері, співвідноситься з
душею померлої людини.
Лотос – рослина,
традиційний символ чистоти. Народжується в мутній болотяній воді, однак
з’являється на світ незаплямованою і чистою. Лотос уважається в Японії
священною квіткою,
пов’язаною з буддизмом. Лотос символізує саме вчення Будди, утілюючи досконалість, мудрість, духовну чистоту, прагнення до моральної довершеності й просвітлення. Ця квітка нагадує
про те, що в якому б середовищі не народилася людина й де б не перебувала, вона
здатна досягти високого ідеалу. Адже лотос починає зростання на дні озера в
бруді й воді. Він повільно росте вгору, а коли виходить на поверхню озера,
перетворюється на чудову квітку.
Тому ще одне символічне значення лотоса — це перемога
краси й чистоти над брудом життя. Та чи кожен може здобути цю перемогу?
І що потрібно для цієї перемоги? Про це варто
поміркувати, читаючи новелу «Павутинка».
3. Прочитайте твір Р. Акутагави "Павутинка": https://www.ukrlib.com.ua/world/printit.php?tid=611
або прослухайте .
або прослухайте .
Аудіокнига:
Перевіримо уважність! Пограй!
4. Прослухайте відеоурок.
5. Запишіть в зошит!
Притча — це невелика повчальна
історія, що в
символічній формі передає глибоку
мудрість.
Підтекст — прихований, внутрішній
зміст
висловлювання.
6. Пограйся! 👇
Довідник до твору
7. Пригадайте і дайте усно відповіді на питання!
- Як описує Акутагава Рай?
- Хто такий Кандата, і чому він потрапив до пекла?
- Чому Будда вирішив врятувати розбійника? Як він це зробив?
- Знайдіть опис Пекла?
- Як намагався врятуватися Кандата?
- Чому він так і залишився у Пеклі?
- У чому прихований зміст (підтекст) новели?
- Як ви тепер розумієте слова Віктора Гюго, які стали епіграфом до уроку?
8. Прочитайте довідник та розгляньте модель світу в новелі Р. Акутагави Довідник до твору
1. Ідея новели – утвердження моральної
справедливісті.
2. Філософський
зміст – питання добра й зла, життя й смерті, удосконалення людського
«я». Людина завжди має пам’ятати, що за будь-яких обставин вона несе
відповідальність за все добро і зло, здійснене нею протягом життя. Вона
народжується для того, щоб зробити певний вибір у своєму житті і тому повинна
прагнути духовної краси, досконалості. Хоч в якому б середовищі перебувала
людина, вона має бути духовно чистою. Це заклик підніматися вгору – до світла,
досконалості, духовного багатства
3. Підтекст твору
(прихований зміст) – показано безмежний людський егоїзм, який є насправді страшним
злом. Людина завжди має пам’ятати, що за будь-яких обставин вона несе
відповідальність за добрі або погані вчинки.
4. Художні образи
новели: Будда - Бог, дає життя, вершить суд, карає, дає можливість
виправитись, надає допомогу, неземне створіння. Тільки за одну добру справу
Будда хоче полегшити долю грішника.
Кандата – людина, яка вчинила багато злочинів: убивав, грабував,
підпалював, але все ж на його рахунку знайшлась одна добра справа: він врятував
павучка. Потрапивши в Пекло, Кандата неймовірно страждає і прагне потрапити до
Раю завдяки павутинці, яку спустив Будда. Але герой залишився безмежним
егоїстом, він немає співчуття до інших грішників. Через алегоричний образ
Кандати виражено повчання: «егоїзм губить людину".
9. Виконайте тест тут до 14 травня (12.00).
Дорогі діти! Дуже дякую за вашу старанність у виконанні тестів. Проте прошу більше трьох разів тест не проходити. Оцінка ставиться - середнє арифметичне: (6+7+10):3=7,6=8б. Тому краще уважно перечитайте публікацію, а потім проходьте тест. Бажаю удачі!
Отже, в зошиті повинно бути записано тема та епіграф уроку, визначення притча та підтекст.
Дорогі діти! Дуже дякую за вашу старанність у виконанні тестів. Проте прошу більше трьох разів тест не проходити. Оцінка ставиться - середнє арифметичне: (6+7+10):3=7,6=8б. Тому краще уважно перечитайте публікацію, а потім проходьте тест. Бажаю удачі!
Отже, в зошиті повинно бути записано тема та епіграф уроку, визначення притча та підтекст.
Виконані завданняпотрібно відсканувати чи сфотографувати, надіслати мені на електронну адресу: rogovairina4@gmail.com.
Перевірю і надішлю оцінку.
Кожного дня отримую багато листів і дуже вдячна всім за роботу! Молодці! Прошу не забувати вказувати своє прізвище та ім'я.
Немає коментарів:
Дописати коментар