неділя, 5 квітня 2020 р.

М. Булгаков "Собаче серце". 9 клас













Михайло Опанасович Булгаков. «Собаче серце» як метафора соціальних експериментів революційної доби.


Дочитати публікацію до кінця, виконати тест на оцінку! Тест відкрито до 18.05.2022

Знайомство з письменником
1. Перегляньте!




2. Можливо, про це писав М. Булгаков... Одна із точок зору прочитання повісті "Собаче серце" 




3. Прочитайте твір "Собаче серце" М.Булгакова: https://www.ukrlib.com.ua/world/printit.php?tid=8397
 або прослухайте аудіокнигу:



4. Прочитайте публікацію та розгляньте презентацію!



Сучасники Булгакова сприймали повість «Собаче серце» як гостру політичну сатиру, а сучасні літературознавці розглядають твір як прозору метафору соціальних експериментів революційної доби. Вожді революції 1917 року ставилися до неї як до глобального експерименту з побудови соціалізму в окремо взятій країні (а згодом, як вони очікували, й в усьому світі). За допомогою цього експерименту вони прагнули переформувати людину, пробудити соціальну свідомість у представників робітничого класу. Тобто революціонери мислили себе як творці нового типу людей.
Подібний експеримент здійснює і професор Преображенський у Булгакова, але він намагається змінити природу, перетворивши тварину на людину. На уроці ми простежимо, як письменник змальовує хід цього експерименту, дамо оцінку вчинку Преображенського, спробуємо встановити причину невдачі професора.
Запам'ятайте!

Поміркуйте над питаннями!
1. Що вам відомо про життя професора Преображенського?
2. З якою метою професор підібрав безпритульного пса?
3. У чому суть експерименту професора Преображенського?
4. Яким автор показав професора в сцені підготовки до операції?

5. Яким ми бачимо перед операцією Шарика?

Ознайомтесь!

5. Запишіть в зошит!


  Ознайомтесь і дайте усно відповідь на питання.
  • Чи вдався експеримент професора Преображенського?




6. Ознайомтесь!






7. Накресліть в зошит схему побудови сюжетних елементів у композиції твору.


Повість Булгакова сповнена християнських алюзій (тобто натяків). По-перше, прізвище професора Преображенського — натяк на християнське свято Преображення Господнього. Операцію професор робить 23 грудня, а запис про зникнення хвоста і перше слово істоти в щоденнику спостережень Борменталя датований 6 січня. Таким чином, весь процес перетворення собаки на людину охоплює період з 24 грудня до 6 січня — від католицького до православного Святвечора. Нова людина Шариков з’являється в ніч із 6-го на 7-ме січня — у православне Різдво. Яку роль ці алюзії відіграють у творі? Чи, можливо, це просто випадковий збіг?
Повість Булгакова не тільки поставила перед читачем суспільно-політичні та морально-етичні питання, у творі автор відобразив також характерний для свого часу соціальний конфлікт — протистояння натовпу, масової свідомості й інтелекту, культури. 
У творі конфлікт вичерпано: протистояння зі Швондером припиняється після дзвінка вченого високопосадовцеві Петру Олександровичу, з Шариковим — після перетворення Поліграфа на Шарика. А як, на вашу думку, можна подолати конфлікт між двома ідеологічними системами в реальному житті?


8. Подумайте над такими питаннями.

1. Хто з героїв повісті бере активну участь у соціальному конфлікті? Хто представляє інтелігенцію, а хто — пролетаріат?
2. Знайдіть у тексті твору та виразно прочитайте монологи професора Преображенського, в яких він висловлює свої погляди на сучасну дійсність.

3. Як ви розумієте слова професора «розруха сидить не в клозетах, а в головах»?
4. Чому професор пов’язує хоровий спів домкому і замерзання труб у вбиральні?
5. Зробіть висновки: якої громадської та етичної позиції дотримується професор Преображенський? Як він ставиться до нових звичаїв у країні? 
6. Знайдіть і процитуйте епізоди твору, в яких між професором і Шариковим виникають ідейні суперечки. Про що сперечаються герої?
7. Чи можна визначити авторську позицію у творі? Якщо так, то на чиєму боці автор?
8. Як вирішується конфлікт між професором і Швондером, професором і Шариковим?

Образ Шарікова

  • Перегляньте відео та прочитайте публікацію. Які враження у вас про героя?

Дослідники стверджують, що у творі існує система двійників. Про Швондера говорять як про двійника і Шарикова, і Преображенського. Адже Швондер справив великий вплив на формування поглядів Шарикова, той фактично озвучує його думки та ідеї. Швондер і Преображенський є двійниками, тому що обидва створюють «нову людину»: професор створив Шарикова як людський організм, Швондер зробив з нього «пролетаря».
За словами американського вченого Карла Проффера: «Перша назва “Собаче щастя” значно більше підходить за змістом, адже у Шарикова немає собачого серця». Чи погоджуєтеся ви з цією думкою?
Можливо, у зміст назви повісті «Собаче серце»  вкладено подвійний зміст. З одного боку, собаче серце — це внутрішня сутність «недолюдини» Шарикова. З іншого, собаче серце Шарика виявляється добрішим і «людянішим» за внутрішню сутність Чугункіна-Шарикова.



9. Працюємо з цитатами . Тисни тут!


Вважаю вдалим і цікавим фільм режисера Володимира Бортка: яскраві образи, створена історична атмосфера , простежується стиль твору М.Булгакова тощо.
10. Перегляньте цю кінострічку повністю. (за бажанням)

Чудового перегляду!



Італо-німецький фільм ( створений раніше)

"Собачье сердце", 1976 г. Реж.: Альберто Латтуада




11. Виконай тест  на сайті "На урок" 



Відкрито до 18.05

Дякую за увагу!
До зустрічі!

Немає коментарів:

Дописати коментар