Г. Гарсіа Маркес – відомий колумбійський письменник. Відображення моральної деградації людства у новелі "Стариган з крилами".
1. Прочитайте!
Для світу він був письменником, журналістом, видавцем,
політичним діячем та Нобелівським лауреатом. А для близьких та відданих
шанувальників завжди залишався просто Габо.
«Я — реаліст, адже вірю, що в латинській Америці все можливо, все реальне... і ця форма реальності може дати дещо нове всесвітній літературі»,— сміливо заявляв Ґабріель Ґарсія Маркес — колумбійський письменник і публіцист,
лауреат Нобелівської премії 1982 року, один із найяскравіших представників «магічного реалізму». «Фантастичне й реальне в його книжках перемішані, сплавлені одне з одним.
лауреат Нобелівської премії 1982 року, один із найяскравіших представників «магічного реалізму». «Фантастичне й реальне в його книжках перемішані, сплавлені одне з одним.
Ґабріель Ґарсія Маркес (народився 1928 року) — один із найвідоміших письменників сучасності, найяскравіший представник літератури «магічного реалізму».
З 1946 року Ґарсія Маркес — студент юридичного факультету в Боготі — столиці Колумбії. У Санта-Фе-де-Богота (повна назва столиці) 1947 року вийшло друком перше оповідання письменника, хоч автор ще не мав чіткої певності щодо майбутньої літературної кар'єри.
1948 року, у зв'язку зі складною політичною ситуацією у столиці, Ґарсія Маркес змушений покинути улюблене місто та переїхати до Картахени. Тут він ще деякий час займався юриспруденцією, але згодом переключився на журналістську діяльність: 1950-1954 рр. — Ґарсія Маркес — репортер із розділу хроніки. З 1954 року він знов у Боготі вже як журналіст.
Письменник давно мріяв побувати в Європі, і його мрія нарешті здійснилася: як кореспондент газети «Ель Еспектадор» Ґарсія Маркес працював спочатку в Римі, а пізніше переїхав до Парижа.
Перші художні публікації Ґарсія Маркеса не були вдалими. Це насамперед стосується його повісті «Опале листя» (1951), у якій він змалював вигадане містечко Макондо, що нагадує реальне містечко його дитинства Аракатаку. Цей твір був знаменний ще й тим, що започаткував одну з провідних тем усієї подальшої творчості письменника, а саме — тему самотності, відчуженості людини у світі. Подальша його письменницька кар'єра зазнавала як успіхів, так і тимчасових занепадів. За одне із оповідань «Якось після суботи» (1955) Ґарсіа Маркес отримав національну премію Колумбії. Письменницька слава прийшла до Ґарсія Маркеса 1967 року, коли з'явився роман «Сто років самотності», що мав неймовірний успіх і був поставлений критиками за глибиною ідейного задуму і рівнем художньої досконалості в один ряд із сервантесівським «Дон Кіхотом».
2. Перегляньте!
Доля поставила перед Габо чимало перешкод. Будучи на межі життя
та смерті, письменник звертався до найрідніших
Саме у зв'язку з романом Ґарсія Маркеса «Сто років самотності» з'явився й термін «магічний реалізм».
Звідки бажання у літературі поєднати такі протилежні речі? Гарсія Маркес ще в студенські роки ознайомився з творами Франса Кафки і був вражений, що про незвичні речі можна розповісти як про щось буденне, реальне.
4. Запиши в зошит, виділене синім кольором !
Магічний реалізм — умовна назва модерністської течії в літературі Латинської Америки. Термін увів А. Карпентьєр, який разом із Ґ. Ґарсія Маркесом, X. Кортасаром, М. А. Астуріасом був одним із найяскравіших представників цієї течії. Для літератури «магічного реалізму» характерні звернення до народного міфологізму, широке змалювання національних традицій, оригінальне переплетіння чарівного, що притаманне міфам, і побутового, сучасності та історії.
Г. Маркеса «Стариган із крилами»
Жанр твору «Стариган із крилами» одні науковці визначають як оповідання-притча , а інші — новела .
Оповідання-притча — невеличка алегорична розповідь з символіко-філософським змістом, в якій фабула підпорядкована моралізаторській частині твору.
Новела (італ. novella — букв.: новина, від лат. Novellus – новітній) – епічний жанр, невеликий за обсягом прозовий твір про незвичайну життєву подію з несподіваним фіналом, напруженою та яскраво вимальованою дією. Новелі властиві лаконізм, яскравість і влучність художніх засобів.
Героями є особистості, що потрапили у незвичайні життєві обставини, і автор концентрує увагу на змалюванні їх внутрішнього світу, переживань та настроїв.
Героями є особистості, що потрапили у незвичайні життєві обставини, і автор концентрує увагу на змалюванні їх внутрішнього світу, переживань та настроїв.
Висновок:
Оповідання-притча та новела — близькі епічні форми. Ми будемо вважати твір «Стариган із крилами» (1970 —1972 pp.) новелою.
По-перше, твір будується на одній події, в якій відображено парадоксальність явища буття. Парадоксальність незвичайно поєднує трагічне й комічне, радість і горе, любов й ненависть. З парадоксальністю завжди поруч елемент комічності — усмішка, часом гірка, печально-сатирична. По-друге, кінцівка твору неочікувана. По-третє, мова лаконічна та яскрава.
В новелі йдеться про міфічний час і простір. А «магічний реалізм» - це поєднання міфічного і реального, коли важко зрозуміти, що правда, а що вимисел.
У міфах, казках героїв на чуйність і доброту випробовували різними ситуаціями. Як от, наприклад
У міфах, казках героїв на чуйність і доброту випробовували різними ситуаціями. Як от, наприклад
5. Прочитайте та переглянь!
Притча
Притча
Два ангела-путника зупинились на ночівлю
в будинку багатої сім’ї.
Сім’я була не гостиною і не захотіла
залишити ангелів в будинку.
Замість цього вони зупинились в
холодному підвалі.
Коли вони застеляли постіль, старший
ангел побачив дірку в стіні і відремонтував її.
Коли молодший ангел побачив це, то
запитав, чому. Старший відповів: -
Речі не такі, якими кажуться.
Наступної ночі вони прийшли на ночівлю в
будинок дуже бідного, але
доброзичливого господаря та його
дружини. Подружжя розділили з ангелами вечерю, яка у них була і сказали, щоб
ангели спали в їхній
постелі, де могли б добре виспатись.
Вранці, коли ангели прокинулись, вони
знайшли господаря та його дружину заплаканими. Їхня єдина корова лежала мертва
в хліві. Молодший ангел запитав старшого: - Як таке могло трапитись? Перший
чоловік мав усе, а ти йому допоміг. Друга сім’я мала дуже мало, але була готова
поділитись всім, а ти дозволив, щоб у них вмерла єдина корова. Чому?
-Речі не такі, якими кажуться, відповів
старший ангел.
Коли ми були в підвалі, я зрозумів, що в
дірі в стіні був скарб з
золотом. Його господар був непривітний і
не хотів робити добро, я відремонтував стіну, щоб скарб вони не знайшли. Коли
наступної ночі ми спали в постелі іншого господаря, прийшов ангел смерті за
його дружиною. Я віддав йому корову.
Тест на людяність доводиться здавати і
героям оповідання. Чи пройдуть вони його?
У новелі органічно поєднано буденне й фантастичне.
Зустріч людей із янголом має символічний сенс, який відображає моральну деградацію людей , серед яких з'явився янгол і людства загалом. Автор передає ідею прагнення до внутрішнього вдосконалення, морального відродження, повернення до вічних цінностей . Трагікомічне
зображення ставлення людей до дива.
Розгляньте образи твору, що є символами.
Образи-символи твору.
- Образи-люди
- Образи світу природи
- Образи світу людей
Стариган з крилами — Божий посланець, символ знехтуваної віри
та уособлення Природи.
Хлопчик — жорстоке дитя хворого суспільства.
Жінка-павук — символ деградації суспільства.
Пелайо та Елісенда — втілення
прагматизму
Дощ — символ необхідності духовного очищення землі.
Морська стихія — бурхливе й суперечливе життя.
Морський вітер — відчуття свободи.
Селище — модель людства
Образ ангела з крилами
Опис вісника Бога.
Це старенький дід, який упав обличчям у грязюку; такий старий
і немічний; циркова звірина; рот беззубий; лисий череп; великі півнячі крила,
обскубані та брудні; велика старезна курка, ніж людське створіння; надто схожий
на земну людину.
- Що криють у собі ці словосполучення?
Відношення людей до Божественного.
-Чому ангел постає у подобі старигана з крилами?
Старий ангел – це утілення
людської совісті, світлих ідеалів, істини, беззахисного
добра. Він старий через гріхи людей.
- Чому люди не готові до гостини ангела?
Духовно хворі
Вони жили у духовно хворому суспільстві.
У центрі «тюрми» – ангел. Він
відкритий для всіх, але всі сприймають його однобоко.
6. Перенесіть в зошит!
Образи
|
Проблема
|
крила
|
Духовне
піднесення людини
|
ангел
|
Совість,
світлі ідеали, уособлення вищих моральних цінностей
|
Пелайо, його
дружина
|
Перевага
матеріального над духовним
|
Люди селища
|
Втрата
моральних орієнтирів( доброти, чуйності, милосердя, віри,) святотатство
|
Дівчина-павук
|
Проблема
деградації суспільства.
|
Отець Гонзага,
епископ, папа
|
Владолюбство,
бюрократизм
|
Для тих, кому вкрай необхідна розповідь вчителя!
https://www.facebook.com/100004885574913/videos/1395792680593571/
Для зацікавлених!
Р.S: Про що найвідоміший твір Гарсія Маркеса "Сто років самотності" і як його розуміти?
Лови думку!
Лови думку!
Перевірити знання теми можна, виконавши тест тут! (за бажанням)
Отже, в зошиті повинно бути:
1. Тема уроку.
2. Виконано завдання №4 (конспект)
3. Накреслена таблиця. (завдання №6)
4. Д.з. Ессе. Чи повернеться до людей янгол?( 1-1,5 стор.)
Виконані завдання можна відсканувати чи сфотографувати, надіслати мені на електронну адресу: rogovairina4@gmail.com.Перевірю і надішлю оцінку.
Кожного дня отримую багато листів і дуже вдячна всім за роботу! Молодці! Прошу не забувати вказувати своє прізвище та ім'я.
Перенвірю і надішлю оцінку.
Дякую за увагу!
Немає коментарів:
Дописати коментар