Моріс Метерлінк - бельгійський поет,
драматург, автор трактатів з питань філософії та естетики, теоретик і практик
символістської драми. Сучасники називали його «бельгійським Шекспіром». Лауреат
Нобелівської премії (1911). Творчій діяльності віддав 40 років. Писав вірші,
прозу, п’єси, деякі з них залишилися невиданими, його перу належать 16 томів
есе, однак він пережив свою славу, залишившись автором п’єс «Сліпі» (1890),
«Чудо Святого Антонія» (1903), «Синій птах» (1908). Особливим успіхом твори
користувалися в постановці Московського художнього театру.
Книга "Синій птах"
Книга "Синій птах"
Аудіокнига
Запишіть!
Аналіз драми- феєрії М. Метерлінка «Синій птах»
Рік написання – 1908
Жанр твору.
«Синій птах» - одна з найвідоміших п’єс М. Метерлінка - належить до жанру феєрії.
Ознаками цього жанру є:
· химерно-казковий сюжет та ліризм;
· фольклорні та міфологічні образи;
· умовність простору і часу;
· символістичність ситуацій і образів;
· узагальнюючий зміст;
· наявність яскравих сценічних ефектів.
П’єса «Синій птах» цілком відповідає законам цього жанру.
Ідея – «будь сміливим, щоб бачити приховане».
Головні герої: Тільтілем й Мітіль, Душа Світла, Фея Берилюна, хвора дівчинка, Душі речей та тварин
Сюжетно-композиційні особливості драми - феєрії. В основі сюжету - казкова подорож дітей бідного дроворуба в пошуках Синього птаха, який принесе здоров’я і щастя хворій дівчинці - онучці феї Берюліне. Фольклорний мотив пошуків цілющого зілля дає автору змогу провести своїх героїв - дівчинку Мітіль і хлопчика Тільтіля - через багато випробувань, що допоможуть їм відкрити вічні цінності і сенс життя, а саме: за Синім птахом (символом щастя) не потрібно ходити далеко, щастя поруч. Однак його потрібно побачити в реальному повсякденному житті - у батьківській любові, у турботі про ближніх, милосерді і безкорисливості. Образ Синього птаха багатозначний. Він також символізує пошуки істини, пізнання таємниць природи. Це споконвічне прагнення людства вимагає мужності, оскільки природа не хоче віддавати свої таємниці, а істину не можна відкрити раз і назавжди - вона нескінченна. У такий спосіб фантастично-казковий сюжет, властивий жанру феєрії, наповнюється філософським змістом. Автор зображує блукання людської душі у Всесвіті, її зустріч з добром і злом у пошуках істини і гармонії.
Розгляньте!
Розгляньте!
Розгляньте! Елементи сюжету
Експозиція драми
|
Діти бідного дроворуба Тільтіль і Мітіль мріють про те, щоб Санта Клаус
щось приніс їм у Різдвяний вечір, та цього не стало, і голодні діти дивляться
у вікно на сусідній багатий будинок, куди потрапили всі подарунки
|
Зав’язка драми
|
Поява Феї. Фея пропонує дітям вирушити на пошуки Синього птаха для її
хворої онучки, яка хоче бути щасливою
|
Розвиток дії драми
|
Пов’язаний із розгортанням у наступних картинах її основного мотиву –
всемогутності людини. Він вперше прозвучав у другій картині, коли Собака,
вірний друг людини, проголосив, що «людина – це все». У третій картині, дія
якої відбувається у Країні Спогадів, де Тільтіль і Мітіль побачилися зі
своїми дідусем і бабусею, братиками і сестричками, розроблено мотив пам’яті.
Четверта картина глибоко символічна. Дія її розгортається в палаці Ночі, де
зберігаються сили зла – Війни, Хвороби, Жахи, Привиди. У п’ятій картині
(«Ліс») письменник протиставляє людині природу. Шоста картина виконує
допоміжну роль: за наказом Феї діти повинні йти на цвинтар. У сьомій картині,
дія якої відбувається вночі на сільському цвинтарі, розвивається мотив
радості буття. Восьма картина готує до перебування у Садах Блаженства. Гладкі
Блаженства – це символ людських вад і спокус: розкошів, лінощів, пияцтва,
розпусти
|
Кульмінація драми
|
Збагачені духовно у пошуках Синього птаха, Тільтіль і Мітіль потрапляють
до Царства Майбутнього – щасливу країну дітей, які ще не народилися
|
Розв’язка драми
|
Одинадцята картина – «Прощання». У символічній формі письменник висловлює
думку про те, що жодну істину не можна вважати абсолютною, а процес пізнання
– завершеним. Зупинка – смерть пізнання. Синій птах у клітці – символ такої
зупинки. А щастя можна досягти лише впродовж постійного пізнання світу, у
невтомних пошуках істини
|
Епілог
|
Дванадцята картина. В останній картині п’єси драматург підкреслює зв’язок
казкових ідеалів і повсякденного життя. Процес пізнання – нескінченний.
Істину не можна пізнати раз і назавжди Особливості композиції казки-феєрії –
зустрічі з алегоричними персонажами в символічних ситуаціях, кожний з яких
несе свою мораль, збагачує досвід і виховує душу Тільтіля і Мітіль.
|
Запишіть тези!
Реальне і фантастичне. У сюжеті п’єси переплітаються між собою два пласти - реальний і фантастичний. Реальне життя в сім’ї дроворуба, обстановка в їхній бідній, але не убогій хатині, час, коли відбувається дія - ніч напередодні Різдва. Різдв’яний мотив - чекання дива і народження людини - так само одержує реальне втілення.
Цей момент у драмі - кульмінація!
Цей момент у драмі - кульмінація!
Діти після фантастичної подорожі уві сні прокинулися мудрими і щасливими. Згадаємо, на початку п’єси Тільтіль на запитання феї Берюліне, чому він не хоче розставатися зі своєю горлицею, відповідає: «Тому що вона - моя». Тепер, після довгих пошуків, випробувань, труднощів і поневірянь, що випали на їхню долю на цьому нелегкому шляху, він готовий відразу і безкорисливо її віддати. Милосердя і любов до ближнього - умова цього дива.
Образи п’єси.
Фантастичний план сюжету, крім подорожі, містить у собі персонажів, які розділяють з дітьми їхне повсякденне існування, а тепер оживають. Це Хліб, Молоко, Вода, Кішка і Пес, їхня казковість підкреслюється традиційними характерами й описом костюмів. Однак і вони символізують сили добра і зла. Пес Тіло виступає в ролі вірного Санчо Панси. Хліб залежно від обставин допомагає або шкодить дітям. Кішка - втілення зрадництва і підступництва, уособлює ворожі людині демонічні сили, разом з Ніччю вона охороняє таємниці Буття. Скориставшись довірливістю дітей, Кішка приводить їх у ліс на вірну загибель від дерев і тварин, що страждають від «жорстокості і дивовижної несправедливості людини». У такій алегоричній формі автор стверджує, що природа неохоче ділиться таємницями Буття, і людина може їх відкрити лише шляхом гармонійної взаємодії з нею.
Особливості композиції
Композиція драми-феєрії також підпорядкована розкриттю її філософського змісту. П’єса складається з п’яти дій, дванадцяти картин, що є досить самостійними епізодами. Ці картини об’єднані між собою авторською ідеєю і наскрізними персонажами, відбивають етапи духовного розвитку дітей - майбутнього людства. Зустрічі з алегоричними персонажами в символічних ситуаціях, кожний з яких несе свою мораль, збагачує досвід і виховує душу Тільтіля і Мітіль. Так, у Країні Спогадів (дія 2, картина 3) серед померлих родичів вони усвідомлюють благородну потребу поваги до пам’ять предків. У садах Блаженств (дія 4, картина 9) діти дізнаються про різні цінності в людському житті. Одні Блаженства уособлюють плотські насолоди, убогі радості - це «гладкі земні Блаженства» (бути багатим, віддаватися лінощам, надмірностям у їжі й питві, багато спати, бути пихатим і т. ін.).
Їм протистоять інші Блаженства (тобто цінності). У порівнянні з першими вони непомітні і навіть сірого кольору (наприклад, Блаженство любити батьків). Але саме Блаженство чистих Радощів, Безневинних Думок, Зимового Вогнища, Блаженство милуватися красою природи і - найголовніше - відчувати Материнську - наповнюють життя людей високим змістом і духовністю. Зустріч дітей з Материнською любов’ю є психологічною кульмінацією п’єси. Таким чином, в алегоричних і символічних образах п’єси стверджуються моральні цінності: перевага добра над злом, духовності над ситою вульгарністю, чеснот над пороком. Ці істини відкриваються дітям і створюють духовний світ Тільтіль і Мітіль.
Умовність простору і часу.
Їм протистоять інші Блаженства (тобто цінності). У порівнянні з першими вони непомітні і навіть сірого кольору (наприклад, Блаженство любити батьків). Але саме Блаженство чистих Радощів, Безневинних Думок, Зимового Вогнища, Блаженство милуватися красою природи і - найголовніше - відчувати Материнську - наповнюють життя людей високим змістом і духовністю. Зустріч дітей з Материнською любов’ю є психологічною кульмінацією п’єси. Таким чином, в алегоричних і символічних образах п’єси стверджуються моральні цінності: перевага добра над злом, духовності над ситою вульгарністю, чеснот над пороком. Ці істини відкриваються дітям і створюють духовний світ Тільтіль і Мітіль.
Умовність простору і часу.
Царство Майбутнього - заключний етап у подорожі дітей. Його головна дійова особа - Час - бородатий старий з косою і пісочним годинником. Зовнішність персонажа, його характер і функція традиційні - він невблаганний, байдужий до сліз і умовлянь, строго дотримується порядку. У такий спосіб автором стверджується думка про покірність людини часу і долі, але поряд із цим він переконаний у високому покликанні людей: «На землю голіруч не пускать». Час у феєрії представлено не тільки в алегоричному образі, але й в інших проявах: у його конкретному прояві (дія п’єси - вечір напередодні Різдва, одна ніч - час сну); у властивому жанру умовному вимірі. Цей потік часу виходить за межі життєвого досвіду дітей. Так, подорож за Синім птахом відбувається уві сні. Час сну і сновидіння не збігається. Наприкінці п’єси на це вказано: пройшла і «тільки одна ніч», і цілий рік.
Драму-феєрію М. Метерлінка можна порівняти з п’єсами Лесі Українки («Лісова пісня»), яка також зверталась до цього жанру.
Запишіть в конспект
З теорії літератури
Символ - (греч. symbolon - «умовний знак», «натяк») - предметний або словесний знак, що опосередковано виражає суть певного явища. Відрізняється узагальненістю, багатозначністю, таємним змістом; обумовлений типом культури і контекстом.
Символізм - напрямок у європейській літературі кінця ХІХ - початку ХХ століття, пройнятий містицизмом, прагненням осягти вищі цінності за допомогою символів, іносказань, узагальнень. Символісти вважають мистецтво особливою магічною силою, здатною оновити життя.
Драму-феєрію М. Метерлінка можна порівняти з п’єсами Лесі Українки («Лісова пісня»), яка також зверталась до цього жанру.
Запишіть в конспект
З теорії літератури
Символ - (греч. symbolon - «умовний знак», «натяк») - предметний або словесний знак, що опосередковано виражає суть певного явища. Відрізняється узагальненістю, багатозначністю, таємним змістом; обумовлений типом культури і контекстом.
Символізм - напрямок у європейській літературі кінця ХІХ - початку ХХ століття, пройнятий містицизмом, прагненням осягти вищі цінності за допомогою символів, іносказань, узагальнень. Символісти вважають мистецтво особливою магічною силою, здатною оновити життя.
Додаткова інформація по творчості М.Метерлінка https://svitliteraturu.com/load/zarubizhna_literatura/10_klas/m_meterlink_sinij_ptakh_dopomoga_uchnju/19-1-0-1277
Немає коментарів:
Дописати коментар