1986
рік, Чорнобиль, - апокаліптичне потрясіння поклало край "радянському
періоду", саме тоді й народилося нове покоління українських письменників,
яке достойно представляють сьогодні Ю.Похальчук, Ю.Андрухович, В.Медвідь,
Є.Пашковський,О. Забужко, І. Римарук.
Справжня творчість
Оксани Забужко починається саме з цього періоду. Життя стає повноцінним,
збурилася воля до життя і національна, і особиста. По закінченні аспірантури
Оксана Забужко "відкриває для себе Америку": два роки викладала
українську літературу в американських Пітсбурзькому і Пенн-Стейтському
університетах, один семестр - в Гарварді.
Письменниця є автором
трьох оригінальних поетичних книжок - "Травневий іній" (1985),
"Диригент останньої свічки" (1990) та однієї перекладної англійською
мовою, виданої в Торонто - "Королівство Повалених статуй" (1996),
повісті "Інопланетянка" (1992), літературно-філосовських студій
"Дві культури"(1990), "Філософія української ідеї та
європейський контекст: франківський період"(1992.1993), "Шевченків
міф України. Спроба філософського аналізу" (1997р.), роману "Польові
дослідження з українського сексу" (1994р.), повісті "Казка про
калинову сопілку"(1999р.),оповідань "Сестро,
сестро","Дівчатка"(1999р.),"Я- Мілена",
"Інструктор із тенісу"(2001р.). Автор численних статей та есе у
вітчизняній та зарубіжній періодиці. Кандидат філософських наук, віце-президент
українського Пенцентру. Стипендіат фонду Фулбрайта(1994р.), лауреат
літературних премій фонду імені Гелен Лапіка (США, 1996) та Фонду Всесвітнього
Зобов'язання (США, 1997р.).
Нині мешкає у Києві,
працює в Київському інституті філософії.
Юрій Андрухович —
сучасний поет, прозаїк, перекладач, есеїст, творчість якого пов’язують із
напрямком постмодернізму, що прийшов на зміну модернізму ще на початку 80-х
років XX ст., і це має свою точку відліку — 1985 рік, коли Ю. Андрухович разом
із В. Небораком та О. Ірванцем заснували поетичну групу «Бу-Ба-Бу»
(Бурлеск-Валаган-Буфонада). Зміни в суспільному житті країни відбились і в
розвитку літератури: почали з’являтися нові теми, змінився підхід до творчості.
Коли досліджують
українську літературу кінця XX ст., наголошують на світоглядно-мистецькому
напрямі, що знайшов яскраве втілення у творчості Юрія Андруховича, — це і
поєднання тенденцій різних стильових течій, опозиційність до традицій,
позачасове й позапросторове зображення подій, зміна функцій автора та героя,
поява незалежної особистості, часом іронічність чи пародійність тощо. Ці
особливості ми спостерігаємо в поетичних творах збірок: «Небо і площі», «Передмістя»,
«Екзотичні птахи і рослини» та ін.
Як послідовний митець
постмодерністського напряму Андрухович оригінально поєднує патетику з іронією,
часом захоплюється стилістичними прийомами або ж ніби замінює ліричного героя
якоюсь новою «маскою». Твори поета й прозаїка внесли в українську літературу
своєрідну стихію вільного мислення, не обтяженого сумнівними умовностями, і
найперше, що привертає увагу, — у них постає новий образ вільної творчої
особистості.
Ігор Римарук — один
із чільних поетів-модерністів нинішнього покоління — відомий як засновник
(разом із Ю. Покальчуком та Ю.Андруховичем — це ініціативна група) літературної
майстерні «Пси святого Юра» (1994), до якої належали, окрім згаданих, В.
Герасимюк, В. Медвідь, В. Неборак та О. Ірванець. Пізніше І. Римарука було
обрано віце-президентом Асоціації українських письменників (АУП). Діяльність
АУП — це є певна опозиційність до СПУ, члени нової організації проголосили свої
основні критерії: подолання колоніального синдрому в українській літературі, фаховий
рівень, відкритість світогляду.
Про твори Ігоря
Римарука можна сказати, що вони несуть у собі своєрідну «протестантську
настанову», він уособив фаховість та ерудовану інтелігентність
«вісімдесятників». Про його творчість писали багато протилежного, проте
незаперечним лишається факт популярності його творів. Показовою є поезія
«Різдво» із циклу «Відлуння». Біблійний мотив народження Ісуса Христа набуває
сучасного озвучення, водночас автор ніби стирає часову межу, бо немовля у
велетенських яслах гріється «під боком у мінотавра». Згадаймо, що Мінотавр, за
давньогрецькою міфологією, — це чудовисько з тілом людини і головою бика, йому
як данину приводили молодих людей для поїдання. Те, що Боже немовля гріється
під боком такого чудовиська, наштовхує на думку, що Бог — це справді любов,
вона рухає світом, тому будь-яке зло любов'ю можна приборкати. Але є засторога:
привітати немовля йдуть «тріє царі у маскхалатах» із ліхтариком, вони «з дороги
збилися», що й не дивно, бо не провідна зірка покликала їх у дорогу, а
примусове виконання обов'язку. Різдвяна зірка відбивається і «множиться» у
снігах і «дзеркальних мурах», а «ясна пані клубок розмотує вузлики тихо
зав'язує». Мимоволі виникають думки, що навіяні прочитанням твору: як зберегти
оте «немовля» в собі, як протистояти жорстокості світу, як узагалі зберегти
первозданну святість усього сущого, аби врятувати цей світ.
У поезії Ігоря
Римарука можна побачити велику любов до Бога, в якій християнство поєднується з
язичницьким світовідчуттям. Його твори являють живу сутність мови, де значущими
є і паузи — мовчання, і миттєво вихоплені деталі, і філософське відчуття часу.
Це робить його твори привабливими і дає потужну інформацію про ментальність
українського народу.
Немає коментарів:
Дописати коментар