Олесь (Олександр) Терентійович Гончар
народився 3 квітня 1918 року в селі Суха, тепер Кобеляцького району Полтавської
області. Після закінчення школи вступив до Харківського технікуму журналістики.
З 1937 року О. Гончар почав друкуватися в українській пресі. 1938 року він
вступив на філологічний факультет Харківського університету.
У перші дні війни пішов добровольцем на
фронт у складі студентського батальйону. Брав участь у багатьох боях. Був двічі
поранений. Улітку 1942 року в районі Бєлгорода, будучи контуженим, потрапив у
полон — Харківський, потім Полтавський табір військовополонених. Звідти з
партією військовополонених був незабаром направлений німцями на сільгоспроботи
до радгоспу «Передовик» Кишеньківського району Полтавської області. Тут,
працюючи на збиранні хліба, цегельному заводі, тваринницькій фермі, брав
активну участь у діяльності підпільної антифашистської організації, створеної
при радгоспі з робітників та військовополонених.,У вересні 1943 року з приходом
Червоної Армії знову пішов на фронт. На фронті писав вірші, які публікувалися в
дивізійній газеті.
Після війни закінчив 1946 року
Дніпропетровський університет.
Найвідоміші
твори: романи
«Прапороносці», «Тронка», «Собор», «Людина і зброя», «Циклон», «Твоя зоря»,
новела «За мить щастя».
(стислий переказ новели )
Було перше повоєнне літо. Зеленіли
виноградники й виблискували перші снопи. Шляхом із військового табору до
містечка тюпають артилерійські коні, але везуть не гармату, як завжди, а
бочку-водовозку. Високо на ній сидить Сашко Діденко в пілотці набакиреній, у
медалях на всі груди. Про демобілізацію думає, не інакше. Бо всі в ці дні
живуть лише думками про те, що скоро додому, а там кожного очікує любов. У кожного
- своя, а в когось просто невідома, туманна. Насвистує, наспівує бравий
водовоз, чуб пшеничний напустивши на чоло. Літо горить, пашіє, хмелить хлопця.
З радості він гогокає на все горло. У голову лізе всяке, що чув про любощі
фронтові, про знайомства в медсанбаті. А він знав тільки гармату, за боями
ніколи на дівчат озиратися.
На жнив'яному полі біля невивершеного полукіпка раптом щось майнуло, як живе полум'я. Жниця вийшла з-за копички, позирає на шлях до солдата звабним оком. Червона кофтина палахкотить на ній. Волосся темніє, вільно спадаючи на плечі. Блищать загорілі ноги. Жінка п'є з глека воду й весело всміхається до водовоза, ніби під'юджує, припрошує до себе. З'являються ще двоє чи троє дівчат і давай жартувати, піддражнювати солдата, спокушати натяками. А він дивиться лише на ту одну, яка не бере участі в їхніх безсоромних вихилясах.
Сашко кидає віжки, встає з воза й прямує
до жниць. Ті з вереском розбігаються, лише та, у червоній кофтині, залишається
незворушно стояти. Дивиться очима, у яких безодня жаги й ніжності. «Ніщо не
боялось його, все ніби ждало цієї миті, цієї зустрічі з ним, ніби навіть
довгожданим». Указала на глечик - напийся, мовляв. Солдат не став, почав
питати, як її звати. Відповідала, що Лорі, Лариса. Золоту соломинку знічев'я крутила
в руках. Діденко обережно забрав її, потім узяв її маленьку руку у свою велику,
грубу. Не пручалася, дивилася так, ніби все життя чекала саме його. У чорній
хвилі волосся побачив срібну нитку сивини. З якого горя, якого смутку вона? «І
сповнився ще гарячішим почуттям до неї, бажанням оберегти, прихистити її». Руку
не хотілося випускати зі своєї, безодня очей зваблювала, а густо-вишневі губи
були так довірливо близькі. Солдат припав до низ..
А вона ніби й чекала цього пориву, «віддарювала його жаркими поцілунками спраглості, вдячності й відваги».
А вона ніби й чекала цього пориву, «віддарювала його жаркими поцілунками спраглості, вдячності й відваги».
Раптом вона жахнулася, скрикнула йому в
засторогу. «До них наближалася смерть у вигляді незнайомого, чорного, в
жилетці, з блискучим серпом у руці чоловіка. Це був її чоловік, наближався він
з почуттям несамовитої правоти, з божевільною каламуттю в очах. Діденко згадав,
що бачив недавно, як один їхній солдат лежав на винограднику затоптаний, з
перерізаним горлом. І вихопив важкий трофейний пістолет. Пролунав постріл.
Того ж дня Діденко вже сидів на
гауптвахті. Перший, хто його допитував, був упевнений, що причиною всьому -
вино, але солдат сказав, що це дійсно хміль, та не той, про який вони думають.
І замовк.
Симпатії вартових, звичайно ж, були на
боці ув'язненого. Передавали йому й цигарки, і їжу, слухали безкінечні
розповіді про його Ларисочку. І вже спільно відтворювали легенду її життя:
віддано за нелюба, напевно, безприданниця. Зав'язав старий жмикрут світ
молодій. От і збурунилась її душа, коли побачила цього білявого артилериста.
«Чули раніше хлопці, що любов -змінює людину, що в коханні душа людська
розквітає, а тут це диво відбувалося на їхніх очах. Був, як усі, їхній друг і
ось враз - із звичайного став незвичайним, став щедрим, багатим, багатшим за
царів, королів! І це був їхній Сашко Діденко! Наче напоєний чарами, тільки й
жив він тепер своїми золотими видіннями, отими снопами, її красою, тільки й
чекав, коли вийде з гауптвахти та знов гайне до своєї циганочки (так він свою
мадярочку називав)».
Мріяв про весілля. Але закон забороняв
брати шлюб з іноземками.
Старий ревнивець помер у лікарні, і
справа набула широкого розголосу в країні. Говорили про безчинства окупаційних
військ. Ішли депутації, вимагали винуватцеві найвищої кари. А тут ще й вибори.
Лариса кричала, що це її провина, але тільки заступництво священика врятувало
її від самосуду.
Діденка засудили до розстрілу. На варту
заступили молоді, і до ув'язненого нікого не допускали. Приходила Лариса, але
їй теж не дозволили наблизитися. Тільки в інші зміни вдалося зустрітися
закоханим. Бійці без сліз і розчулення не могли дивитися на це побачення. Вирок
подали на апеляцію, але надійшла відповідь - усе залишається в силі. Комбату
доручили вислухати останнє слово. Діденко сказав, що ні про що не жалкує.
За півгодини засудженого розстріляли в
яру, і тільки пронизливий жіночий скрик сколихнув тишу над виноградниками. Дива
не трапилося. Сталося все, що мусило статися.
Прослухайте!
Записати в зошит!
Аналіз твору «За мить щастя»
Автор: О. Гончар
Рік: 1964
Літературний рід: епос
Жанр: новела
Стильовий напрям: романтизм
Тема: зображення кохання мадярки, заміжньої жінки, та радянського бійця, молодого хлопця, й страшної розплати за мить щастя.
Ідея: оспівування краси і сили почуття кохання.
Ідейний зміст новели
На думку І.Фоміної, «ключовим словом у новелі Олеся Гончара «За мить щастя» якраз і є МИТЬ: мить закохання, мить - як спалах блискавки і почуттів у двох, таких оддалених серцях: мадярки й українця, мить - як смерть Сашка, себто мить смерті-розплати... за любов!»
Таким чином, у новелі О. Гончара «За мить щастя» художньо осмислюється краса й сила кохання, подається узагальнений образ миті життя, філософія героя говорить про те, що людське щастя відносне й короткочасне. Можливо, людина й живе на землі заради цієї прекрасної миті, хоч і платить часто дуже високу ціну.
Головні герої: артилерист Сашко Діденко, мадярка Лорі (Лариса), її чоловік, комбат Шадура.
Час дії: одразу після перемоги у Другій світовій, коли війська ще залишалися на звільнених від фашистів територіях.
Сюжет: Лариса і Сашко зустрілися на жнив'яному полі, їх охопило кохання і вони віддалися пристрасті.
З'являється чоловік Лариси з гострим серпом, він хоче накинутися на них. Його зупиняє вистріл Сашка, який стає смертельним. Діденка садять на гауптвахту, але він і досі в полоні миті щастя. Лариса відчуває, що все закінчиться трагічно. Військовий трибунал виносить смертний вирок Сашкові.
Мотиви твору:
- Престиж держави вище всякої гуманності;
- Пристрасть, кохання з першого погляду;
- Солдатська дружба і моральна підтримка;
- Філософська сутність щастя людини.
Новела "З мить щастя" нагадує новелу В. Винниченка "Момент".
Синтаксис новели — це синтаксис риторичних нанизаних запитань, фігур градації, інверсійного порядку слів, властивого для схвильованого емоційного монологу.
Романтичний настрій твору підкреслюють слова-екзотизми, пейзажні деталі, незвичайна ситуація, кольори: червона кофтина, золотисті снопи, голубе небо, чорне волосся.
У творі вживаються слова-екзотизми: пагоди-храми, камеї, пенго.
Немає коментарів:
Дописати коментар