Це байдуже, хто ти, чи Діва, чи Сирена,
Чи Бог, чи Сатана, чи ніжний Херувим,
Щоб лиш тягар життя, о владарко натхненна,
Зробила легшим ти, а всесвіт – менш гидким!
Чи Бог, чи Сатана, чи ніжний Херувим,
Щоб лиш тягар життя, о владарко натхненна,
Зробила легшим ти, а всесвіт – менш гидким!
Починаючи з 1857 року - року першого видання,
"Квіти зла" постійно доповнювалися. Фактично ця книга створювалася
поетом протягом усього життя і увібрала усе найкраще з його поетичного доробку.
Цим вона схожа на "Листя трави" В. Вітмена чи "Кобзар" Т.
Шевченка.
Антонімічність понять "квіти" і
"зло", протиставлення відчаю і пошуків ідеалу стають наскрізними в
книзі Бодлера.
Основоположний структурний принцип збірки
"Квіти зла" - романтичний. Це визначається контрастним
протиставленням поета, який прагне до ідеалу, і жорстокого навколишнього світу.
Домінантами, які організовують образно-поетичну структуру збірки, виступають
принцип контрасту, характерний для романтизму, і символіка. Як відомо, кожен
художній образ тією чи іншою мірою є символом, бо він не тільки щось
безпосередньо відображує, а й символізує ширше, істотніше, загальніше, як-от у
сонеті, Бодлера "Відповідності":
Природа - храм живий, де символів ліси
Спостерігають нас і наші всі маршрути;
Ми в ньому ходимо, й не раз вдається чути
Підмурків і колон неясні голоси.
Всі барви й кольори, всі аромати й тони
І зрівноважують їх вимір і права
Взаємного зв'язку невидимі закони.
(переклад Дм. Павличка)
Збірка "Квіти зла" складається
із шести розділів: "Сплін та ідеал", "Паризькі картини",
"Вино", "Квіти зла", "Бунт" та
"Смерть". Перший, найоб'ємніший розділ збірки - "Сплін та
ідеал". Це лірична драма, де ідеалові протиставлена не сама дійсність, а
сплін - важкий хворобливий душевний стан поета, якому притаманні скептицизмом,
зневіра й туга. Цей душевний стан породжений дійсністю, адже бодлерівський
сплін має реальну суспільно-психологічну мотивацію. У вірші, який відкриває
розділ "Сплін та ідеал", Бодлер дає своє пояснення цього стану:
сплін. - це "найзліше Страховидло", яке "ні повзати не вміє, ні
ревти", це "Хандра, що бачить плахи й страти".
Цікавий філософсько-естетичний цикл
віршів першого розділу, Де Бодлер порушує загальні питання мистецтва. Так,
наприклад, вірш "Маяки"
присвячений геніям живопису різних епох.
Леонардода Вінчі, Рембрандт, Мікеланджело, Ватто, Гойя,- усі вони "маяки
людства", які "засвічені мільйонами фортець". їх геній живе у віках,
вони безсмертні й вічні, як вічним є прибій. Вони - "роду людського
чесноти і могуть". Своєю величчю вони не дають поетові потонути у
бурхливому життєвому морі.
Бодлер намагається визначити завдання
поета, чий "сад спустошений громами і дощами", говорить про шляхи
поета у буржуазному суспільстві. Свою музу він називає "хворою" і
"продажною". В її очах "похмуро палахтить ненависть і
тривога", а заробляючи на життя, вона повинна "співати... мольби й
псалми суворі, не віруючи в них".
Становище поета в тогочасному суспільстві
бачиться Бодлеру безправним і трагічним. Поет приречений на нерозуміння.
Дивовижне, воістину символічне втілення здобули ці думки у вірші
"Альбатрос". Тут - усе символ: і Альбатрос - великий прекрасний
сильний птах, і моряки, які спіймали його, щоб посміятися і познущатися з
нього. Альбатрос - образ-символ поета. Бодлер називає птаха "королем
блакиті". Йому, поетові, він співчуває, бачачи, як "волочаться за ним
великі білі крила, як весла по боках розбитого човна". У руках моряків Альбатрос
утратив свою силу й могутність: його "ходити по дошках природа не
навчила". Але, попри увесь цей трагізм, у голосі автора немає
приниженості. Навпаки, в останніх рядках вірша відчувається не лише гордість за
поета, але й виклик тим, хто його принижує:
Поет, як Альбатрос - володар гроз та
грому,
Глузує з блискавиць, жадає висота,
Та, вигнаний з небес, на падолі земному
Крилатий велетень не має змоги йти.
Бодлер говорив, що з дитинства в ньому
боролися два протилежні почуття: "жах життя" і "екстаз
життя". І ця боротьба незмінно призводила до духовної ізоляції поета.
"Таке середовище не для поетів,- розмірковував він,- їм потрібна
республіка духу, керована красою". Пристрасним пошукам краси присвячена
більшість віршів збірки ("Краса", "Гімн красі",
"Запрошення до подорожі"). Краса у Бодлера має різні вияви. Вона і
"мрія з каменю" і "білість лебедів і серце з кришталю"
("Краса"). У її погляді "покора і провина, і присмерк, і
світання". Поет не розгадав природи краси, але бажає, щоб вона зробила
світ не таким огидним:
Це байдуже, хто ти, чи Діва, чи Сирена,
Чи Бог, чи Сатана, чи ніжний Херувим, Щоби тягар життя, о владарко натхнення,
Зробила легшим ти, а всесвіт - менш гидким!
У своїх творах поет постійно
використовував контрастні барви, що вражали своєю парадоксальністю і
незвичайністю. Поезія Бодлера об'єднує піднесене, майже безтілесне, з ницим,
навмисно грубим. Так, у вірші "Піднесення" він закликає поета:
Тікай же від земних міазмів якнайдалі!
В повітрі горньому своє очисть єство!
І сяйво пий, немов божественне питво,
Розлите в просторі, як почуття в хоралі!
Його вірші часто сповнені жахливих,
гидких, відвертих картин пороку, бруду, розбещеності. Але якщо поезія насичена
образами суспільного й морального занепаду, то це не означає, що сама вона
випромінює зло. Тим більше, що будь-який вірш Бодлера обов'язково несе віру та
надію на краще. Про це свідчать слова самого поета: "...У цю жорстоку
книгу я вклав усе моє серце, усю мою ніжність, усю мою віру... усю мою
ненависть..."
"Квіти зла" - це здійснений із
рідкісною послідовністю і завершеністю синтез значної епохи європейської поезії
- епохи романтизму, й водночас це своєрідний пролог до іншої видатної поетичної
епохи кінця XIX - початку XX століття. Тому невипадково Бодлера називають і
пізнім романтиком, і поетом епохи імпресіонізму, і предтечею символізму.
Бодлер залишив порівняно невеликий
творчий спадок: збірку "Маленькі поезії в прозі", книгу статей про
мистецтво та літературу "Романтичне мистецтво", яка була видана
посмертно. Бодлеру також належать чудові переклади поезії і прози Е. По, з яких
почалася слава американського романтика в Європі. Але вершиною творчості
Бодлера, як письменник Едгар По, залишається поетична збірка "Квіти
зла", в якій схрестилися магістральні шляхи французької і всієї
європейської поезії.
Немає коментарів:
Дописати коментар