Завдання для 10 класів на час карантину.
Тема. Михайло Коцюбинський. Новела « Intermezzo».
1. Потрібно знати літературознавчі терміни.
Запишіть в зошит визначення та тези «Особливості новели» та «Імпресіонізм».
Новела (італ. novella — новина, від лат. novellus — новітній) — малий епічний жанр художньої літератури, іноді новелу ототожнюють з оповіданням. Однак, в новелі спостерігається поглиблення психологізму (Ґ. де Мопассан, А. Чехов, Ε. Гемін-ґвей, А. Моравіа, Т. Манн). К. Фролова вважає, що сучасна «новела будується не те, що на одному епізоді, а на одній миті, в якій виражається парадоксальність явища буття». Як приклад вона наводить новелу В. Стефаника «Новина», де в одній трагічній миті, коли батько позбавляє життя власну дитину, щоб не дати їй померти з голоду й самому не бачити її мук, виявляє любов до нещасної дівчини.
Оскільки для новели характерна парадоксальність, у ній завжди має місце сатиричний чи комічний пафос, іноді він набирає драматичного, а то й трагічного відтінку. Кінцівка новели є непередбачуваною. В цьому жанрі значно більшої художньої сили набуває поетичне слово.
Майстрами новели в українській літературі виявили себе М. Коцюбинський, В. Стефаник, якого навіть називали «українським Мопассаном», Л. Мартович, Г. Косинка, Μ. Хвильовий, Ю. Яновський, О. Гончар, П. Загребельний, Григір Тютюнник, В. Шевчук, Є. Гуцало. Блискучими новелістами в російській літературі вважаються І. Бабель, Μ. Зощенко, А. Платонов, Ю. Казаков. Вершину сучасної світової новели справедливо пов'язують з іменами В. Фолкнера, Ж.-П. Сартра, Ф. Кафки, Дж. Джойса, X. Борхеса.маючи чимало спільного, новела суттєво відмінна від оповідання.
Майстрами новели в українській літературі виявили себе М. Коцюбинський, В. Стефаник, якого навіть називали «українським Мопассаном», Л. Мартович, Г. Косинка, Μ. Хвильовий, Ю. Яновський, О. Гончар, П. Загребельний, Григір Тютюнник, В. Шевчук, Є. Гуцало. Блискучими новелістами в російській літературі вважаються І. Бабель, Μ. Зощенко, А. Платонов, Ю. Казаков. Вершину сучасної світової новели справедливо пов'язують з іменами В. Фолкнера, Ж.-П. Сартра, Ф. Кафки, Дж. Джойса, X. Борхеса.маючи чимало спільного, новела суттєво відмінна від оповідання.
Імпресіонізм – ( у перекладі) враження. Виник у французькому живописі і був характерний тим, що відтворював не саму дійсність, а те, як вона впливає на людину, її емоції та душевний стан. Тобто імпресіоністам було важливо простежити, як людська душа відгукується на добро чи зло, на красу і потворність, на будь-які подразники .
Назва пішла від назви картини Клода Моне « Імпресія. Схід сонця» ( ознайомлення з картиною Моне) . Першими представника імпресіонізму у світовій літ-рі були брати Гонкури, Гі де Мопасан, в російській літературі – А.Чехов, І.Бунін.. Наприкінці ХІХ століття імпресіонізм проникає в українську літературу. Українські імпресіоністи більше тяжіють до психологізму, до прийомів, які передають людські настрої і стани. Імпресіоністичне письмо властиве творам Стефаника, О.Кобилянської, М.Хвильового, В.Винниченка.
Його ознаки :
• Заглиблення у внутрішній світ людини;
• Відтворення дійсності яскравими зоровими і слуховими образами;
• Звертання уваги на найтонші зміни настрою у природі.
Головне: змалювати навколишній світ так, щоб було зрозуміло, що робиться в душі героя.
Імпресіоністичне письмо нелегке, воно вимагає неабиякого таланту, особливої чутливості, вміння сказати образно, переконливо, лаконічно.
Таким став М.Коцюбинський. Валерій Шевчук захоплено писав : « Ніхто ні до Коцюбинського, ні після нього не створював пластикою слова такого виключного враження., і саме в тому нам бачиться немеркнуча велич його художніх тканин»
Ознайомтесь!
реалізм
|
Імпресіонізм.
| |
портрет
|
Несе об’єктивну інформацію про людину ( вік, вигляд, соціальний стан, вдача тощо)
|
фактично неінформативний, складається з кольористичних деталей
|
Пейзаж
|
Точно окреслює місце подій, характеризує суспільство, епоху.
|
Не містить відомостей про ландшафт, замість них подаються звукові враження
|
Герой
|
Прагнення до типізації і узагальнення
|
Кожна людина індивідуальна, тому є щось незбагненне в її поведінці, психіці, навіть у перебігу життя.
|
дійсність
|
Є такою, якою ми її бачимо, все піддається вивченню, має певну причину, відбувається в певній послідовності за законами логіки.
|
Зображення дійсності в момент сприйняття. Письменник висловлює своє враження від вражень
|
Законспектувати!
« Intermezzo» - твір особливий., не схожий на будь-який інший. У ньому немає розгорнутого сюжету, зовнішнього конфлікту, діалогів, полілогів. Твір побудований на монолозі автора – внутрішніх роздумах.
На першому плані у новелі - зображення пейзажу . Серед природи автор шукає порятунку і зцілення.
Дослідники, визначаючи жанрову специфіку твору, відносили його до поезії в прозі ( початок цієї жанрової форми епосу відносять ще до Біблійних Псалмів, « Слово о полку Ігоревім» також вважають зразком поезії у прозі.
Дослідники вважають, що цей жанр був своєрідним протестом проти канонів віршування, виявом поетичної свободи.
Прозовий твір має виразний ліричний характер - у новелі відтворено почуття і настрої ліричного героя, викликані певними життєвими обставинами.
Текст повинен бути прочитаним та опрацьована стаття в підручнику.
Перевірте знання!
"Лови помилку" (записати правильно речення).
1. Новела « Intermezzo»записана в стилі експресіонізму.
2. Герой новели заїв звістку про ряд білих мішків яблуком.
3. Новела « Intermezzo» має присвяту просторам Криму.
4. Зустріч на ниві ліричного героя з селянином - це зав'язка сюжету.
5. Образ залізної руки города втілено в автомобілі.
6. Дієслово наказового способу, яке в кінці новели« Intermezzo» часто повторюється - " Почекай".
Дайте письмово відповіді на питання.
1. Який елемент драматичного твору М. Коцюбинський помістив між присвятою та текстом новели « Intermezzo»?
2. Від якої особи написано новелу « Intermezzo»?
3. Що означає слово intermezzo в перекладі з італійської?
Тема. М. Коцюбинський .Повість «Тіні забутих предків». Трагічна доля Івана й Марічки як наслідок суперечності між мрією та дійсністю.
ПЕРЕВІРКА ЗНАННЯ ЗМІСТУ ТЕКСТУ:
1. Через оспівування сонця як джерела життя на землі М.Коцюбинського стали називати…
2. Як називали гуцули злого духа?
3. Про які два роди розповідається у тексті?
4. Якого роду Іван, скільки дітей було в сім’ї?
5. Якою за рахунком дитиною був Іван у родині?
6. За яких обставин познайомилися Іван та Марічка?
7. Що дала Марічка Іванові, коли він її ударив після зустрічі ворогуючих родів?
8. Від кого Іван почув у лісі мелодію, яку він так давно шукав?
9. Як помер батько Івана?
10. Що трапилося з Марічкою, коли Іван був на полонині?
11. Хто такий чугайстир?
12. Якими подіями закінчується повість?
Це цікаво!
Немає коментарів:
Дописати коментар