Людмила Євгеніївна Улицька -
російський письменник, сценарист. Перша
жінка - лауреат премії «Русский Букер» (2001). Лауреат премії «Велика книга»
(2007, 2016). Твори Л.Улицької перекладені на 25 мов світу.
Людмила Улицька
Паперова перемога
Коли
сонце розтопило чорний зернистий сніг і з брудної води випливли
накопичені за зиму
відходи людського житла – старина, кістки, бите скло, – і в повітрі піднявся
гармидер запахів, у якому найсильнішим був сирий і солодкий запах весняної
землі, у двір вийшов Геня Піраплєтчиков. Його прізвище писалося так безглуздо,
що з того часу, як він навчився читати, він відчув її як приниження.
Крім
цього, у нього від народження не ладилося з ногами, і він ходив дивною,
підскакуючою ходою.
Крім
цього, у нього був завжди закладений ніс, і він дихав ротом. Губи сохнули, і їх
доводилося часто облизувати.
Опріч
цього, у нього не було батька. Батьків не було у половини хлопців. Але на
відміну від інших Геня не міг сказати, що його батько загинув на війні: у нього
батька не було взагалі. Все це, разом взяте, робило Геню дуже нещасною людиною.
І
так, він вийшов у двір, ледве поправившись після весняно-зимових хвороб, у
шерстяній лижній шапочці з піддітим під неї платком і в довгому зеленому шарфі,
обмотаному навколо шиї.
На
сонці було неправдоподібно тепло, маленькі дівчатка спустили панчохи і закрутили
їх на кісточках тугими ковбасками. Стара із сьомої квартири з допомогою внучки
витягла під вікно стілець і сіла на сонце, закинувши лице. І повітря, і земля –
все було розбухлим і переповненим, а особливо голі дерева, готові з хвилини на
хвилину зірватися дрібним щасливим листям. Геня стояв посеред двору і
приголомшено вслухався в піднебесний гул, а товста кішка, обережно торкаючи
лапами мокру землю, навскоси переходила двір.
Перша
грудка землі упала якраз посередині, між кішкою і хлопчиком. Кішка, вигнувшись,
плигнула назад. Геня сахнувся – бризки бруду важко шубовснули на обличчя. Друга
грудка попала в спину, а третьої він не став дожидатися, пустився скоком до
своїх дверей. Навздогін, як дзвінкий спис, летів саморобний віршик:
- Генька кульгавий, соплі річкою!
Він оглядівся:
кидався Колька Клюквін, кричали дівчатка, а позаду них стояв той, ради кого
вони старались,- ворог усіх, хто не був у нього на побігеньках, ловкий і
безстрашний Женька Айтир.
Геня
кинувся до своїх дверей – з драбини уже спускалась його бабуся,
крихітна бабця в бурій шляпці з вічнозеленими і вічноголубими квітами над
вухом. Вони збиралися на прогулянку у Міуський скверик. Мертва потерта лиса,
сяючи янтарними очима, плоско лежала у неї на плечі.
...
Ввечері, коли Геня похропував у сні за зеленою ширмою, мама і бабуся довго
сиділи за столом.
-
Чому? Чому вони його завжди ображають?- гірким шепотом спитала, на кінець,
бабуся.
- Я
думаю, треба запросити їх у гості, до Гені на день народження,- відповіла мама.
- Ти
з розуму зійшла,- злякалась бабуся,- це ж не діти, це бандити.
- Я
не бачу іншого виходу,- хмуро відгукнулась мама. - Треба спекти пиріг, зробити
гостинці і взагалі влаштувати дитяче свято.
- Це
бандити і крадії.. Вони ж весь дім винесуть,- опиралась бабуся.
- У тебе
є що красти?- холодно спитала мама.
Старенька
промовчала.
- Твої старі
ботики нікому не потрібні.
- При чому тут
ботики?..- тужливо зітхнула бабуся. - Хлопчика жаль.
Пройшло дві
неділі. Наступила спокійна і ніжна весна. Висохла грязюка. Гостро відточена
трава покрила забруднений двір, і все населення, скільки не старалось, ніяк не
могло його засмітити, двір залишався чистим і зеленим.
Хлопці
з ранку до вечора грали в лапту. Тини покрились крейдовими і вугільними
стрілами – це "розбійники", втікаючи від"казаків", залишали
свої знаки.
Геня вже
третю неділю ходив у школу. Мама з бабусею переглядались. Бабуся, яка була
суєвірна, спльовувала через плече – боялась зурочити: зазвичай перерви між
хворобами тривали не більше неділі.
Бабуся
проводжала внука в школу, а до кінця занять чекала його в шкільному вестибюлі,
намотувала на нього зелений шарф і за руку вела додому.
Напередодні
дня народження мама сказала Гені, що влаштує йому справжнє свято.
- Позви з класу кого хочеш і з
двору,- запропонувала вона.
- Я нікого не хочу. Не треба,
мамо,- попросив Геня.
- Треба,- коротко відповіла мама,
і по тому, як здригнулися її брови, він зрозумів, що йому не ухилитися.
Ввечері
мама вийшла на двір і сама запросила дітей на завтра. Запросила всіх підряд,
без розбору, але окремо звернулася до Айтира:
- І ти, Женю, приходь.
Він
подивився на неї такими холодними і дорослими очима, що вона збентежилась.
- А що? Я прийду,- спокійно
відповів Айтир.
І
мама пішла ставити тісто.
Геня
тоскно оглядав кімнату. Більше всього його бентежило блискуче чорне піаніно –
такого, напевно, ні в кого не було. Книжна шафа, ноти на етажерці – це ще куди
не йшло. Але Бетховен, ця жахлива маска Бетховена! Напевно, хто-небудь єхидно
спитає: "А це твій дідусь? Чи тато?"
Геня
попросив бабусю зняти маску. Бабуся здивувалась:
- Чим вона тобі раптом помішала?
Її подарувала мамина вчителька... – І бабуся стала розказувати давно
відому історію про те, яка мама талановита піаністка, і якби би не війна, то
вона закінчила б консерваторію...
До
чотирьох годин на розсунутому столі стояла велика супова миска з
дрібно порізаним вінегретом, жарений хліб з оселедцем і пиріжки з
рисом.
Геня
сидів біля підвіконня, спиною до столу, і старався не думати про те, як зараз у
його дім увірвуться галасливі, веселі і непримиримі вороги... Здавалось, що він
абсолютно поглинутий своїм улюбленим заняттям: він складав із газети кораблик з
вітрилами.
Він
був великим майстром цього паперового мистецтва. Тисячі днів свого життя Геня
проводив у постелі. Осінні катари, зимові ангіни і весняні простуди він
терпеливо переносив, загинаючи кутики і розправляючи згини паперових листів, а
під боком у нього лежала голубувато-сіра з тисненим жирафом на обкладинці
книга. Вона називалась "Веселий час", написав її мудрець, казкар,
кращий з людей – якийсь М. Гершензон. Він був великим учителем,
зате Геня був великим учнем: він виявився неймовірно здібним до цієї паперової
гри і придумав багато такого, що Гершензону і не снилось...
Геня
крутив у руках недороблений кораблик і з жахом чекав приходу гостей. Вони
прийшли рівно в чотири, всією гурбою. Біляві сестрички, наймолодші з гостей,
піднесли великий букет жовтих кульбаб. Решта прийшли без подарунків.
Всі
чинно розсілися навколо стола, мама розлила по стаканах саморобну шипучку з
коричневими вишеньками і сказала:
- Давайте
вип’ємо за Геню – у нього сьогодні день народження.
Всі взяли
стакани, чохнулись, а мама витягла табурет-вертушку, сіла за піаніно і заграла
"Турецький марш". Сестрички заворожено дивилися на її руки, що
пурхали над клавішами. У молодшої було злякане обличчя, і здавалось, що вона
ось-ось розплачеться.
Незворушний
Айтир їв вінегрет з пиріжком, а бабуся метушилась біля кожного з дітвори точно
так, як метушилась зазвичай біля Генічки.
Мама
грала пісні Шуберта. Це була немислима картина: чоловік дванадцять погано
одягнених, але вмитих і причесаних дітей, які в повному мовчанні поїдали
гостинці, і худа жінка, яка легко вибивала з клавішів звуки.
Господар
свята, з пітними долонями, направив очі в тарілку. Музика закінчилась,
випурхнула у відкрите вікно, лише декілька басових нот затримались під стелею
і, стихнувши, теж попливли услід за рештою.
- Генічка,- раптом солодким
голосом сказала бабуся,- можливо, теж пограєш?
Мама
кинула на бабусю тривожний погляд. Геніно серце ледве не зупинилось: вони
ненавидять його за дурнувате прізвище, за підскакуючу ходу, за довгий шарф, за
бабусю, котра водить його гуляти. Грати при них на піаніно!
Мама
побачила його зблідле обличчя, здогадалась і врятувала:
- Іншим разом. Геня
зіграє іншим разом.
Жвава Боброва
Валька недовірливо і майже захоплено:
- А він уміє?
... Мама
принесла солодкий пиріг. По чашках розлили чай. У круглій вазочці лежали які
завгодно цукерки: і подушечки, і карамель, і в обгортках. Колька жер нахраписто
і в карман встиг засунути. Сестрички їли подушечки і наперед загадували, яку ще
взяти. Боброва Валька розгладжувала на гострому коліні срібну фольгу. Айтир самим
безсовісним чином розглядав кімнату. Він все шарив і шарив очима і, на кінець,
указуючи на маску, спитав:
- Тьоть Мусь! А це
хто? Пушкін?
Мама посміхнулась і
лагідно відповіла:
- Це Бетховен, Женю. Був такий
німецький композитор. Він був глухий, але все рівно створював прекрасну музику.
- Німецький?- пильно
перепитав Айтир.
Але мама
поспішила зняти з Бетховена підозру:
- Він давним-давно помер. Більше
ста років назад. Задовго до фашизму.
Бабуся вже
відкрила рот, щоб розказати, що цю маску подарувала тьоті Мусі її вчителька,
але мама строго поглянула на бабусю, і та відкрила рот.
- Хочете, я пограю вам
Бетховена?- спитала мама.
- Давайте,- погодився Айтир, і
мама знову висунула табурет, крутонула його і заграла улюблену Геніну пісню про
бабака, якого чомусь завжди жаль.
Всі
сиділи тихо, не проявляючи ознак нетерпіння, хоча цукерки вже кінчились.
Жахлива напруга, в якій весь цей час перебував Геня, залишила його, і вперше
блиснуло щось ніби гордості: це його мама грає Бетховена, і ніхто не сміється,
а всі слухають і дивляться на сильні руки, що бігають. Мама закінчила грати.
- Ну, досить музики.
Давайте пограємо у що-небудь. У що ви любите грати?
- Можна в карти,- простодушно
сказав Колюня.
- Давайте в фанти,- запропонувала
мама.
Ніхто не
знав цієї гри. Айтир біля підвіконня крутив у руках недороблений кораблик. Мама
пояснила, як грати, але з’ясувалось, що ні в кого немає фантів. Лілька,
дівчинка зі складно заплетеними косичками, завжди носила в кармані гребінець,
але віддати його не відважилась – а раптом пропаде? Айтир поклав на стіл
кораблик і сказав:
- Це буде мій фант.
Геня
присунув його до себе і декількома рухами завершив побудову.
- Геня, зроби дівчаткам фанти,-
попросила мама і поклала на стіл газету і два листа щільного паперу. Геня взяв
лист, мить подумав і зробив поздовжній згин...
Бриті
голови хлопчаків, стягнуті тугими косичками голови дівчаток схилились над
столом. Човен... кораблик... кораблик з вітрилом... склянка... солонка...
хлібниця... сорочка...
Він ледве
встигав зробити останній рух, як готову річ миттєво вихвачувала в очікуванні
рука.
- І мені, і мені зроби!
- Тобі він уже зробив, безсовісна
ти! Моя черга!
- Генічка, будь ласка, мені
склянку!
- Чоловічка, Геню, зроби мені
чоловічка!
Всі забули і
думати про фанти. Геня швидкими рухами складав, вирівнював шви, знову складав,
загинав куточки. Чоловік... сорочка... собака...
Вони тягнули до
нього руки, і він роздавав їм свої паперові чудеса, і всі усміхались, і всі
його дякували. Він, сам того не помічаючи, вийняв із кишені хустку, витер ніс –
і ніхто не звернув на це уваги, навіть він сам.
Таке почуття
він відчував тільки у сні. Він був щасливий. Він не відчував ні страху, ні
неприязні, ні ворожості. Він був нічим не гірше них. І навіть більше того: вони
захоплювались його дріб’язковим талантом, якому сам він не придавав ніякого
значення. Він ніби вперше побачив їх лиця: не злі. Вони були абсолютно не
злі...
Айтир на
підвіконні крутив газетний лист, він розпустив кораблик і
намагався зробити заново, а коли не виходило, він підійшов до Гені,
торкнув його за плече і, вперше в житті звернувшись до нього по імені,
попросив:
- Гень, подивися-но, а далі як...
Мама мила посуд, усміхалась і
роняла сльози в мильну воду.
Немає коментарів:
Дописати коментар