Методичні рекомендації
щодо викладання зарубіжної літератури у 2017/2018 навчальному році
У 2017-2018 навчальному році
вивчення зарубіжної літератури в 5-9 класах здійснюватиметься за
програмою: Світова література. 5–9 класи. Програма для загальноосвітніх
навчальних закладів. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2013 зі
змінами, затвердженими наказом МОН від 07.06.2017 № 804
(електронний ресурс:http://mon.gov.ua/).
У 10-11 класах – за програмами,
затвердженими наказом Міністерства освіти і науки від 28.10.2010 №
1021, крім рівня стандарту та академічного рівня зі змінами 2016 року
(електронний ресурс: http://mon.gov.ua/) .
Навчальна та методична література із
зарубіжної літератури, рекомендована МОН, зазначена в Переліку навчальних
програм, підручників та навчально-методичних посібників, рекомендованих
Міністерством освіти і науки, що розміщений на офіційному сайті МОН.
Звертаємо увагу, що в 2017 році
модернізацію навчальної програми для 5-9 класів здійснено
відповідно до Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти
(постанова Кабінету Міністрів України № 1392 від 23.11.2011) у контексті
Концепції «Нова українська школа», схваленої розпорядженням Кабінету
Міністрів України від 14.12.2016 № 988-р.
Стратегічно важливим у викладанні
зарубіжної літератури в 2017-2018 навчальному році є компетентнісний
підхід, що покликаний забезпечити соціалізацію учнів та їхню інтеграцію в
сучасне суспільство, сформувати в них стійкі моральні принципи й світоглядні
орієнтири, виховати особистість із національною свідомістю, громадянськими
якостями й критичним мисленням, здатною до творчого вирішення життєвих задач,
саморозвитку та самонавчання в умовах глобальних змін та викликів.
Упровадження компетентнісного підходу
у викладанні зарубіжної літератури для учнів загальноосвітніх навчальних
закладів дозволить імплементувати передовий іноземний досвід у вітчизняний
освітній простір, розбудувати Нову українську школу й сформувати нове покоління
громадян України з високою культурою та світоглядом, що спирається на
гуманістичний потенціал художньої літератури різних народів.
Засобами предмета «Зарубіжна
література» мають бути сформовані такі ключові компетентності (відповідно до
Рекомендацій Європейської Ради): 1) спілкування державною мовою; 2) спілкування
іноземними мовами; 3) математична компетентність; 4) компетентності в
природничих науках і технологіях; 5) інформаційно-цифрова компетентність; 6)
уміння вчитися; 7) ініціативність і підприємливість; 8) соціальна та
громадянська компетентності; 9) обізнаність та самовираження у сфері культури;
10) екологічна грамотність і здорове життя.
У процесі вивчення зарубіжної
літератури учні набувають (окрім ключових) і предметні компетентності, що є
важливими для формування духовно-емоційного світу учнів, їхнього світогляду,
моральних цінностей, громадянських якостей.
Предметні компетентності, що залежать
від змісту навчального курсу зарубіжної літератури та його методики, полягають
у наступному:
розуміння літератури як невід’ємної
частини національної й світової художньої культури;
усвідомлення специфіки літератури як
мистецтва слова, її гуманістичного потенціалу та місця в системі інших видів
мистецтва;
знання літературних творів,
обов’язкових для текстуального вивчення та варіативних (за вибором учителя та
учнів), осягнення творів у єдності змісту та форми, виокремлення складників та
художніх особливостей творів (на рівні сюжету, композиції, образів, поетичної
мови, жанру тощо);
усвідомлення ключових етапів і явищ
літературного процесу різних країн, зіставлення з українським літературним
процесом;
знання основних фактів життя і
творчості видатних зарубіжних письменників, усвідомлення їхнього внеску в
скарбницю вітчизняної та світової культури;
оволодіння передбаченими програмою
літературознавчими поняттями та застосування їх під час аналізу та
інтерпретації художніх творів;
розуміння специфіки оригіналу (за
умови володіння іноземною мовою) та художнього перекладу твору (українською
мовою);
знання українських перекладів творів
зарубіжної літератури, імен перекладачів та здобутків вітчизняної
перекладацької школи;
формування читацького досвіду та
якостей творчого читача, здібності до створення усних і письмових робіт різних
жанрів;
орієнтування у царині класичної й
сучасної літератури;
порівняння літературних творів і явищ
(окремих компонентів і цілісно);
уміння оцінювати художню вартість
творів, творчо-критично осмислювати їхній зміст, визначати актуальні ідеї,
важливі для сучасності тощо.
Запровадження в начальній
програмі для 5-9 класів наскрізних ліній «Екологічна безпека й сталий
розвиток» (НЛ-1), «Громадянська відповідальність» (НЛ-2),
«Здоров’я і безпека» (НЛ-3) й «Підприємливість і фінансова грамотність»
(НЛ-4) сприятимуть забезпеченню компетентнісного підходу в галузі
викладання зарубіжної літератури та розбудові Нової української школи.
Окрім виокремлення ключових і
предметних компетентностей як очікуваних результатів навчально-пізнавальної
діяльності учнів та наскрізних ліній у вивченні зарубіжної
літератури, в модернізованій навчальній програмі відбулися зміни у
змісті навчального матеріалу, а саме:
додано рубрику «Міжпредметні
зв’язки»;
розширено список творів для
альтернативного вивчення: додано «Снігову королеву» Г. К. Андерсена у 5 класі,
«Собаче серце» М. О. Булгакова в 9 класі;
розширено список творів для вивчення
напам’ять за вибором учнів: байка І. А. Крилова в 6 класі, сонети В. Шекспіра і
Ф. Петрарки у 8 класі, поезії О. С. Пушкіна в 9 класі;
до списку додаткового читання
додано «Мій дідусь був черешнею» А. Нанетті, «Чи вмієш ти свистати,
Юганно?» У. Cтарка;
спрощено формулювання окремих
державних вимог літературознавчої лінії з метою урахування вікових особливостей
учнів.
Викладання зарубіжної літератури в
загальноосвітніх навчальних закладах України здійснюється українською мовою. Твори
зарубіжних письменників в курсі зарубіжної літератури вивчаються в українських перекладах. Для
зіставлення можливе залучення перекладів, переспівів іншими мовами, якими
володіють учні (англійською, німецькою, французькою тощо). За наявності необхідних
умов бажаним є розгляд художніх текстів (у фрагментах або цілісно) мовами
оригіналів. У такому разі предмет «Зарубіжна література» виконує додаткову
функцію вдосконалення володіння
учнями іноземними та іншими мовами.
З метою систематизації та упорядкування
навантаження учнів протягом навчального року подаємо рекомендовану кількість
видів контролю у процесі вивчення зарубіжної літератури в кожному класі.
Поданий у таблиці розподіл годин є мінімальним і обов’язковим для
проведення в кожному семестрі. Вчитель на власний розсуд може збільшити
кількість видів контрою відповідно до рівня підготовки учнів, особливостей
класу тощо.
У 8–9 класах з поглибленим вивченням зарубіжної літератури пропорційно збільшується кількість контрольних робіт та уроків розвитку мовлення (на розсуд учителя визначається кількість і види контрольних робіт).
*У кожному семестрі обов’язковим є проведення двох уроків розвитку мовлення: одного уроку усного розвитку мовлення, а другого – письмового. Умовне позначення в таблиці – (у + п).
Обов’язкова
кількість видів контролю
5–9 класи
Класи
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
|||||
Семестри
|
І
|
ІІ
|
І
|
ІІ
|
І
|
ІІ
|
І
|
ІІ
|
І
|
ІІ
|
Контрольні роботи
у формі:
контрольного класного
твору;
виконання інших
завдань (тестів, відповідей на запитання тощо)
|
2
–
2
|
3
1
2
|
3
1
2
|
3
1
2
|
3
1
2
|
3
1
2
|
3
1
2
|
3
1
2
|
3
1
2
|
3
1
2
|
Уроки розвитку
мовлення*
|
2
((у+п)
|
2
(у+п)
|
2
(у+п)
|
2
(у+п)
|
2
(у+п)
|
2
(у+п)
|
2
(у+п)
|
2
(у+п)
|
2
(у+п)
|
2
(у+п)
|
Уроки позакласного
читання
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
1
|
1
|
Перевірка зошитів
|
4
|
5
|
4
|
5
|
4
|
5
|
4
|
5
|
4
|
5
|
У 8–9 класах з поглибленим вивченням зарубіжної літератури пропорційно збільшується кількість контрольних робіт та уроків розвитку мовлення (на розсуд учителя визначається кількість і види контрольних робіт).
10–11 класи
Класи
|
10
|
11
|
10
|
11
|
10
|
11
|
||||||||||
Семестри
|
І
|
ІІ
|
І
|
ІІ
|
І
|
ІІ
|
І
|
ІІ
|
І
|
ІІ
|
І
|
ІІ
|
||||
Рівні
|
Рівень
стандарту
|
Академічний
рівень
|
Профільний
рівень
|
|||||||||||||
Контрольні роботи
у формі:
контрольного класного
твору;
виконання інших
завдань (тестів, відповідей на запитання тощо)
|
2
1
1
|
2
1
1
|
2
1
1
|
2
1
1
|
3
1
2
|
3
1
2
|
3
1
2
|
3
1
2
|
4
1
3
|
4
1
3
|
4
1
3
|
4
1
3
|
||||
Уроки розвитку
мовлення*
|
2
у+п
|
2
у+п
|
2
у+п
|
2
у+п
|
2
у+п
|
2
у+п
|
2
у+п
|
2
у+п
|
3
1у+2п
|
3
2у+1п
|
3
1у+2п
|
3
2у+1п
|
||||
Уроки позакласного
читання
|
1
|
1
|
1
|
1
|
2
|
2
|
1
|
1
|
2
|
2
|
2
|
2
|
||||
Перевірка зошитів
|
4
|
5
|
4
|
5
|
4
|
5
|
4
|
5
|
4
|
5
|
4
|
5
|
||||
*У кожному семестрі обов’язковим є проведення двох уроків розвитку мовлення: одного уроку усного розвитку мовлення, а другого – письмового. Умовне позначення в таблиці – (у + п).
Під час оцінювання зошита із
зарубіжної літератури слід ураховувати наявність різних видів робіт; грамотність (якість
виконання робіт); охайність; уміння правильно оформлювати роботи (дотримання
вимог до оформлення орфографічного режиму).
Оцінку
за ведення зошита із зарубіжної літератури виставляють у кожному класі окремою
колонкою в журналі раз на місяць і враховують як поточну до найближчої
тематичної.
Оцінка за контрольний твір із зарубіжної літератури є
середнім арифметичним за зміст і грамотність, яку виставляють в колонці з датою
написання роботи, надпис у журнальній колонці «Твір» не робиться.
Оцінку
за читання напам’ять поетичних або прозових творів із зарубіжної літератури виставляють у колонку без дати з надписом «Напам’ять».
Під
час підготовки вчителів до уроків радимо використовувати періодичні фахові
видання: журнали «Всесвітня література в
школах України», «Зарубіжна література в
школах України», газету «Світова література».
Немає коментарів:
Дописати коментар