1. Перевірка вивченого. Правопис прислівників: ПОГРАЙМОСЯ! Тисни тут
2. Вивчення нової теми.
НЕ і НІ з прислівниками
Запам'ятайте! У прислівникових сполученнях не завжди пишеться о к р е м о: не до вподоби, не до речі, не до ладу, не до смаку.
Ні з прислівниками
переважно пишеться разом (ніскільки, нізвідки, ніяк) і виступає префіксом. В
окремих випадках ні входить до складу кореня (нічогісінько, ніяково).
Частка ні пишеться окремо
з прислівниками у фразеологізмах (ні сюди ні туди; ні так ні сяк).
- Прослухайте та перегляньте відео!
- Розгляньте таблицю :
Не з прислівниками
пишемо
|
|
Разом
|
Окремо
|
1.
Якщо без не не вживається: невдовзі, невідв’язно, невпинно,
ненароком.
|
1.Якщо в реченні є
протиставлення: Криві дрова горятьне
гірше, а краще від рівних.
|
2.
Якщо прислівник має префікс -недо-: недоторканно,
недолуго.
|
2. Якщо не заперечує,
відхиляє щось: не вчора, не вдруге.
|
3.
Якщо не з прислівником виражає одне
поняття і його можна замінити синонімом без не: недобре (погано), недешево (дорого).
|
3.Якщо прислівник в реченні є присудком: Мені в житті до всього не байдуже.
|
4.
Якщо прислівник утворений від прикметника з наголошеним
суфіксом -анн-, -янн- або -енн-: несказанно, незрівнянно.
|
Ні з прислівниками
пишемо
|
|
Разом
|
Окремо
|
1.
З заперечними прислівниками: ніде, нізвідки, нітрохи.
|
1.У фразеологічних
зворотах ні здебільшено виступає часткою: ні вперед, ні назад; ні сюди, ні туди.
|
- Розгляньте теоретичний матеріал в підручнику с. 203
- Виконайте вправи в підручнику:
Вправа 444, 445 (письмово);
Вправи 446,448, 450 (усно);
Вправи 447, 453(письмово).
- Повтори правила вивченої теми "Прислівник"!
Якісно-означальні прислівники дають якісну характеристику дії або стану, відповідаючи на питання я к? Вони творяться від основ якісних прикметників за допомогою суфіксів -о або -е, наприклад: гарно, розумно, вдало, гаряче, добре.
Якісно-означальні прислівники утворюють форми вищого і найвищого ступенів порівняння, наприклад: легко — легше — найлегше; гірко — гіркіше — найгіркіше.
Вищий і найвищий ступені якісно-означальних прислівників творяться так само, як і ступені порівняння якісних прикметників. Наприклад, довго — довше - найдовше.
- Виконай тест в зошиті.
Прислівник
Початковий рівень
(кожна відповідь 0.5 б.)
1. Усі слова є прислівниками у рядку:
А. пошепки, інколи, сам на сам;
Б. ліньки, попередньо, використано;
В. впевнено, прекрасно, котрийсь;
Г. раз у раз, обидва, мирно.
2. Прислівник – це..
А. незмінна особлива форма дієслова;
Б. самостійна частина мови, що виражає ознаку
предмета;
В. службова частина мови.
Г. незмінна самостійна частина мови;
3. Прислівник
напам’ять належить до розряду:
А. способу дії;
Б. місця;
В. причини;
Г. якісно-означальні.
4. Усі прислівники
пишуться з двома -нн у рядку:
А. прекрасн..о, невблаган..о,
незграбн..о;
Б. грішн..о, невпин..о, живописн..о;
В. рівнин..о, туман..о,
спросон..я;
Г. востан..є, попідтин..ю, незграбн...о.
5. Помилку в написанні прислівника допущено в рядку:
А. віч-на-віч;
Б. сам-на-сам;
В. вгорі;
Г. як-небудь.
6. Прислівник мимоволі утворено способом:
А. префіксально-суфіксальним;
Б. основоскладання;
В. безафіксним;
Г. суфіксальним.
Середній ревень
(Завдання 7 і 8 – по 1 б. за кожне)
7. Установити відповідність між прислівниками та їх розрядами за значенням
1. трохи А. причини
2. післязавтра Б. часу
3.навприсядки В. способу дії
4. згарячу Г. міри й ступеня дії
5. чемно Д. якісно-означальні
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
8. Установити відповідність між прислівником та способом його творення
1. сильно А. суфіксальний
2. праворуч Б. префіксально- суфіксальний
3. весною В. основоскладання
4. зліва Г. перехід однієї частини мови в іншу
1
|
2
|
3
|
4
|
Достатній рівень
(Завдання 9 і 10 - по 2б.)
9. Записати речення, прибравши дужки,
підкреслити орфограми:
Йому (ні)яково стало за свою нечемність.
Грамоти вчиться -(не)одмінно знадобиться. Мені в житті до всього (не) байдуже. (Ні)так,
(ні)сяк не вдавалося вмовити юнаків узяти участь у змаганні. (Ні)вчора,
(ні)сьогодні не було вістей від рідних.
10. Записати слова, знявши риску або прибравши дужки.
В/гору, сам/на/сам,
любо/дорого, раз/у/раз, на/весні,
пліч/о/пліч, само/вільно, власно/руч, де/небудь, на/перекір, (с) першу, (у) зимку,
(ані) скільки, (без) вісти, (по) моєму, (на) зразок, (за) одно, (де) коли, (без) кінця краю, (що) (як) найбільше, (у)
знаки, (з) дня (на) день, (будь) коли.
Високий рівень
(Завдання 11-3б.)
11. Скласти 2 речення зі
словами по-новому і по новому. Одне з речень розібрати синтаксично.
Дякую за увагу!
До зустрічі!
Немає коментарів:
Дописати коментар