Модерна драма. Генрік Ібсен
"Нова
драма"
Межа XX
ст. в історії західноєвропейської літератури позначена потужним підйомом
драматичного мистецтва. Драматургію цього періоду сучасники назвали «новою
драмою», підкреслюючи радикальний характер змін, що стались у ній.
«Нова
драма» виникла в атмосфері культу науки, зумовленого надзвичайно бурхливим
розвитком природознавства, філософії й психології, і, відкриваючи для себе нові
сфери життя, всотала дух всемогутнього й всепроникного наукового аналізу. Вона
сприйняла безліч різноманітних художніх явищ, зазнала впливу різних
ідейно-стильових течій і літературних шкіл, від натуралізму до символізму.
«Нова драма» з’явилася під час панування «добре зроблених», але далеких від
життя п’єс і від самого початку постаралася привернути увагу до найболючіших
проблем. Біля витоків нової драми стояли Ібсен, Б’єрнсон, Стріндберг, Золя,
Гауптман, Шоу, Гамсун, Метерлінк й інші видатні письменники, кожен з яких
зробив неповторний внесок у її розвиток. В історико-літературній перспективі
«нова драма», що послужила корінній перебудові драматургії XIX ст.,
ознаменувала собою початок драматургії XX ст.
«Нова
драма» на зламі століть поставила в центрі уваги особистість, але не
соціальну, а духовну, індивідуальність переживання й відчуття якої визначають
загальну атмосферу епохи. Драматурги намагалися показати «трагедію життя», а не
«трагедію в житті», закликали до осмислення глибинної суті дійсності,
звільнення людського духу, пошуку гармонії. театр став «інтелектуальним»,
«дискусійним». На перший план вийшов внутрішній конфлікт, а не зовнішня дія. У
«новій драмі» стали помітними риси модернізму: символізму, імпресіонізму,
неоромантизму та ін.
Засновником
«нової» драми був норвежець Генрік Ібсен. Успіх його п'єс надихнув інших
драматургів: Г. Гауптмана (Німеччина), Б. Шоу (Англія), А. Стріндберга
(Швеція), м. метерлінка (Бельгія), е. Золя (Франція), А. Чехова (Росія). «Нова
драма» почалася з реалізму , але всотала в себе ідеї інших літературних шкіл і
напрямків перехідної епохи, передусім натуралізму й символізму. Під гаслами
натуралізму, що вимагав абсолютної точності, науковості й об’єктивності
зображення, формувалася соціально-критична драматургія.
У свою чергу, символізм із його
реакцією відштовхування від натуралізму, заперечення й подолання його
ідейно-теоретичних основ, спрямованістю до духовності, спробою абстрагуватися
від конкретно-почуттєвих явищ і виразити сутність буття в алегорії, метафорі,
іносказанні, істотно збагатив зображальні можливості реалістичного мистецтва
Ібсена. Водночас у «новій драмі» знайшов своє місце й релігійно-містичний
варіант символізму, у якому іносказання використалося не для узагальнення
реальних процесів, а для натяку на те, що за спостережуваною дійсністю
ховається дійсність духовна або метафізична. Цьому варіанту символізму віддали
данину Август Стріндберг і Моріс Метерлінк.
Новим
на сценах театрів був показ картин повсякденного життя, розкриття його
злободенних соціальних і моральних проблем. Перед глядачами постали звичайні
для них картини побуту банкірів, комерсантів, адвокатів і навіть робітників,
злидарів. Автори порушували нові проблеми, наприклад, жіноче питання. Посилився
критичний, викривальний пафос п'єс.
Було
переосмислено природу всіх елементів драматичного твору. Оскільки в житті сумне
часто поєднується з комічним і навпаки, розвивається жанр трагікомедії. Замість
«любовних трикутників», таємниць, кримінальних злочинів (зовнішньої інтриги), у
центрі уваги - ідейні конфлікти (Б. Шоу), внутрішня прихована інтрига (м.
метерлінк), складна гра підтекстів (А. Чехов).
Герої
відзначаються суперечливими характерами, інколи важко визначити, хто з них
головний персонаж (як, наприклад, у А. Чехова). Дійові особи розмовляють
сучасною літературною мовою, використовуючи побутову та жаргонну лексику. П'єси
більше не мають зрозумілого, завершеного закінчення: читачеві й глядачеві
пропонується відкритий проблемний фінал - запрошення до дискусії, роздумів і
власних висновків.
«Нова
драма» стала одним із найцікавіших загальноєвропейських явищ, яке зробило свій
вагомий внесок у справу гуманізації суспільства.
ОСОБЛИВОСТІ "НОВОЇ ДРАМИ" та її представники
Немає коментарів:
Дописати коментар