пʼятниця, 27 жовтня 2017 р.

Готуємося до тижня зарубіжної літератури!

 Креолізований текст (буклети,постери,колажі)

                                                                                                                                                


 Олена Ісаєва,
 доктор педагогічних наук, професорНПУ імені М.П.Драгоманова
                                                                                                    методика викладання літературифілологія   
         
            Креолізований текст на уроках світової літератури як фактор активізації читацької діяльності
    Що ж таке креолізований текст? Це складне текстове утворення, у якому поєднуються вербальні (тобто словесні) та невербальні (що належать до інших знакових систем) елементи. Вони створюють певну візуальну смислову єдність, що комплексно впливає на реципієнта. Тобто це структура змішаного типу, у якому з метою створити якомога кращі вимоги для розуміння тексту представлені вербальні та візуальні засоби передачі інформації [1,2].
     Серед видів креолізованих текстів, що можна запропонувати учням під час вивчення ЗЛ, звернімо увагу на такі: – комікси(як відомо, цей жанр, що об’єднує літературу та образотворче мистецтво, представляє собою історії в малюнках. Комікси користуються інтересом у школярів різного віку. Популярним різновидом коміксу є японські комікси – манги. Відомо, що в Японії манги читають представники різних поколінь. За допомогою такого креолізованого тексту, що є синтезом як образотворчого мистецтва, так і літературного явища, представлено різноманітні твори художньої літератури (пригоди і романтика, фантастика і твори на історичну тематику); – буктрейлер (відеоролик рекламного характеру про книгу, метою якого є популяризація певного твору); – мотиватор на літературну тему – зображення позитивного змісту, спрямоване на створення мотивації у прочитанні певного художнього твору; – постер на літературну тему – художньо оформлений плакат, що рекламує певний твір чи письменника; – буклет або брошура, що містить текстову та графічну інформацію про певну книгу або творчість письменника;- фотоколаж на літературну тему з метою популяризації конкретного художнього твору або творчості певного письменника; – логотип (оригінальне графічне зображення, що пов’язується з конкретною темою або явищем) на літературну тему; – “дуддл” (заставка для ГУГЛа), присвячена художньому твору або письменнику; –скрапбукінг (від англ. scraps – дрібні папірчики, записочки, білетики та book – книжка) – це оформлення фотографій, різноманітних вирізок у сторінки та альбоми. Як відомо, укладання таких альбомів на різноманітні теми притаманне багатьом сучасним дівчатам-підліткам. А отже, це може використати і учитель літератури, запропонувавши школярам створити скрапбукінг, присвячений якомусь літературному твору або творчості письменника; – кардмейкінг (від англ. card – листівка та making – робити) – це створення листівок ручної роботи. Останнім часом цей вид творчої діяльності дизайнерського характеру став хобі достатньо великої кількості молодих людей (переважно дівчат). Тематика таких листівок може бути різноманітною, зокрема і літературною (http://media.ippo.kubg.edu.ua/wp-content/uploads/2014/08/isaeva_kreolizovanyj_tekst.doc).


1 коментар: