Олена Ісаєва,
Креолізований текст на уроках
світової літератури як фактор активізації читацької діяльності
Що ж таке
креолізований текст? Це складне текстове утворення, у якому
поєднуються вербальні (тобто словесні) та невербальні (що належать до інших
знакових систем) елементи. Вони створюють певну візуальну смислову єдність, що
комплексно впливає на реципієнта. Тобто це структура змішаного типу, у якому з
метою створити якомога кращі вимоги для розуміння тексту представлені вербальні
та візуальні засоби передачі інформації [1,2].
Серед видів креолізованих текстів, що можна запропонувати учням під час
вивчення ЗЛ, звернімо увагу на такі: – комікси(як відомо, цей жанр, що об’єднує
літературу та образотворче мистецтво, представляє собою історії в малюнках.
Комікси користуються інтересом у школярів різного віку. Популярним різновидом
коміксу є японські комікси – манги. Відомо, що в Японії манги читають
представники різних поколінь. За допомогою такого креолізованого тексту, що є
синтезом як образотворчого мистецтва, так і літературного явища, представлено
різноманітні твори художньої літератури (пригоди і романтика, фантастика і
твори на історичну тематику); – буктрейлер (відеоролик
рекламного характеру про книгу, метою якого є популяризація певного твору); – мотиватор на
літературну тему – зображення позитивного змісту,
спрямоване на створення мотивації у прочитанні певного художнього твору; – постер на
літературну тему –
художньо оформлений плакат, що рекламує певний твір чи письменника; – буклет або
брошура, що містить текстову та графічну
інформацію про певну книгу або творчість письменника;- фотоколаж на
літературну тему з метою популяризації конкретного художнього твору або
творчості певного письменника; – логотип (оригінальне графічне зображення, що
пов’язується з конкретною темою або явищем) на літературну тему; – “дуддл”
(заставка для ГУГЛа), присвячена художньому твору або
письменнику; –скрапбукінг (від англ.
scraps – дрібні папірчики, записочки, білетики та book – книжка) – це
оформлення фотографій, різноманітних вирізок у сторінки та альбоми. Як відомо,
укладання таких альбомів на різноманітні теми притаманне багатьом сучасним
дівчатам-підліткам. А отже, це може використати і учитель літератури,
запропонувавши школярам створити скрапбукінг, присвячений якомусь літературному
твору або творчості письменника; – кардмейкінг (від англ. card
– листівка та making – робити) – це створення листівок ручної роботи. Останнім
часом цей вид творчої діяльності дизайнерського характеру став хобі достатньо
великої кількості молодих людей (переважно дівчат). Тематика таких листівок
може бути різноманітною, зокрема і літературною (http://media.ippo.kubg.edu.ua/wp-content/uploads/2014/08/isaeva_kreolizovanyj_tekst.doc).
Цікаво!
ВідповістиВидалити