Г. Квітка-Основ’яненко «Маруся»
Справжнє прізвищe – Григорій Федорович Квітка.
Народився в слободі Основа поблизу Харкова 29 листопада 1778 року у дворянській
родині.
Більшу частину свого життя Г.Квітка-Основ’яненко
провів у Харкові, де працював директором Харківського театру, заснував Інститут
шляхетних дівчат.
Його творчу спадщину можна поділити на дві групи.
Перша – сентиментально-психологічні повісті: „Маруся”, „Сердешна Оксана”,
„Добре роби, добре й буде”, „Перекотиполе”, „Щира любов”, „Божі діти”. У другу
групу входять „Салдатський патрет”, „Мертвецький Великдень”, „Конотопська
відьма”, „Пархімове снідання”, „На пущення – як зав’язано”, „Підбрехач”,
„Купований розум”, „От тобі й скарб”.
Його спадщина має як елементи сентименталізму, так
і реалізму.
Сентименталізм – ідейно-художній напрям у
європейській літературі другої половини XVIII ст., якому властиве звернення до
переживань і почуттів простих людей, до їхнього внутрішнього світу.
Реалізм – літературний напрям, який
характеризується правдивим і всебічним відображенням дійсності на основі
типізації життєвих явищ.
Ознаки сентименталізму:
– посилена увага до психології людини (у повісті
багато внутрішніх монологів і зворушливих спогадів);
– підкреслення здатності до тонких чуттєвих
переживань простої людини, не зіпсованої цивілізацією;
– ідеалізація героїв;
– прагнення викликати співчуття до долі персонажів;
– розкриття мотиву віщування серця та символів;
– неминучий трагічний кінець твору, передбачений ще
на початку;
– випадок – головна причина подій і страждань;
– передбачення трагічних подій, виражене за
допомогою певних ознак;
– пейзаж – засіб вираження переживань і настроїв персонажів;
– мовні засоби викликають співпереживання,
зворушення;
– проста композиція твору.
Ліричний (авторський) відступ - такий вілступ від розгортання
сюжету, у якому письменник, перериваючи розповідь про події, виявляє своє
ставлення до героїв, висловлює їм спі,вчутrя чи дає поради тощо.
В українській літературі сентименталізм представлено
більшою чи меншою мірою повістями Г. Квітки-Основ'яненка «Маруся», «Сердешна
Оксана», п'єсою І. Котляревського «Наталка Полтавка».
Оскільки твір подає поряд із сентиментальними й
реалістичні картини, то реалізм простежується:
– в достовірній передачі картин селянського побуту
та звичаїв;
– в тому, що головною перешкодою до одруження
закоханих є рекрутчина;
– у використанні пісень, приказок, прислів’їв, які
побутують.
Автор „Марусі”, як зауважував Франко, був
письменником-новатором у європейському масштабі. Недаремно його називають
„зачинателем повісті в українській літературі”, „батьком української прози”.
Джерелами для написання повісті стала дійсність українського села та народна творчість: українські балади, ліричні, фольклорні пісні, фольклорні мотиви.
Твір
присвячений Анні Григорівні Квітці – дружині автора, яка мала значний вплив на
його літературно-естетичні смаки.
Історія створення.
Повість надрукована
повністю у 1834 році у книжці «Малоросійських повістей…». Вона стала першим і
найпопулярнішим твором серед сентиментальних повістей Квітки. «Маруся» була
написана як аргумент того, що українською мовою можна описати глибокий і
складний світ людських почуттів і філософських переконань.
Над текстом повісті
письменник працював багато — як ні над одним зі своїх творів. Переробляв окремі
місця, додавав чи змінював епізоди, портрети й пейзажі, шліфував мову. Дуже
згодилися давні й нові записи прислів'їв, приказок, весільних пісень,
похоронних голосінь.
Тема: зображення
життя і побуту українського народу к. ХVІІІ — поч. ХІХ ст., відтворення його
душевної краси і високої моральної чистоти.
Ідея: засудження
соціальної нерівності, що перешкоджала щасливому життю героїв, уславлення
гуманізму, щирості, чесності, доброти, палкого почуття кохання.
Основна думка: закохані
не можуть одружитися через загрозу солдатчини та бідність нареченого.
Жанр: сентиментально-реалістична
повість.
Сюжет
твору
Експозиція: знайомство
з героями твору — родиною Дротів, які жили, віруючи в Бога.
Кульмінація: смерть
Марусі, її поховання.
Розв'язка: страждання
Василя — ченця в монастирі, його смерть через тугу за милою.
Проблематика:
– батьків і дітей;
– соціальної
нерівності;
– спроможності на
глибокі почуття простих людей;
– життя і смерті;
– пошуків щастя.
Головні герої:
Головні герої:
Наум Дрот та його дружина Настя, дочка Маруся, коханий Марусі Василь
свитник, подруга Олена Курбаківна, друзі Денис Деканенко та Левко Цьомкал.
Основний конфлікт – сентименталістичний: між почуттям
щирого кохання двох людей і невблаганною долею, що їх розлучила.
https://www.youtube.com/watch?v=FYOhGlDnSVA
Немає коментарів:
Дописати коментар