четвер, 9 лютого 2017 р.

ЗНО УКР. ЛІТ. ЛІТЕРАТУРА КІНЦЯ ХІІІ-ПОЧ.ХХ СТ.

МАТЕРІАЛ ДЛЯ ПОВТОРЕННЯ


Г. Квітка-Основ’яненко «Маруся»
Справжнє прізвищe – Григорій Федорович Квітка. Народився в слободі Основа поблизу Харкова 29 листопада 1778 року у дворянській родині.
Більшу частину свого життя Г.Квітка-Основ’яненко провів у Харкові, де працював директором Харківського театру, заснував Інститут шляхетних дівчат.
Його творчу спадщину можна поділити на дві групи. Перша – сентиментально-психологічні повісті: „Маруся”, „Сердешна Оксана”, „Добре роби, добре й буде”, „Перекотиполе”, „Щира любов”, „Божі діти”. У другу групу входять „Салдатський патрет”, „Мертвецький Великдень”, „Конотопська відьма”, „Пархімове снідання”, „На пущення – як зав’язано”, „Підбрехач”, „Купований розум”, „От тобі й скарб”.
Його спадщина має як елементи сентименталізму, так і реалізму.
Сентименталізм – ідейно-художній напрям у європейській літературі другої половини XVIII ст., якому властиве звернення до переживань і почуттів простих людей, до їхнього внутрішнього світу.
Реалізм – літературний напрям, який характеризується правдивим і всебічним відображенням дійсності на основі типізації життєвих явищ.
Ознаки сентименталізму:
– посилена увага до психології людини (у повісті багато внутрішніх монологів і зворушливих спогадів);
– підкреслення здатності до тонких чуттєвих переживань простої людини, не зіпсованої цивілізацією;
– ідеалізація героїв;
– прагнення викликати співчуття до долі персонажів;
– розкриття мотиву віщування серця та символів;
– неминучий трагічний кінець твору, передбачений ще на початку;
– випадок – головна причина подій і страждань;
– передбачення трагічних подій, виражене за допомогою певних ознак;
– пейзаж – засіб вираження переживань і настроїв персонажів;
– мовні засоби викликають співпереживання, зворушення;
– проста композиція твору.


Ліричний (авторський) відступ - такий вілступ від розгортання
сюжету, у якому письменник, перериваючи розповідь про події, виявляє своє ставлення до героїв, висловлює їм спі,вчутrя чи дає поради тощо.

В українській літературі сентименталізм представлено більшою чи меншою мірою повістями Г. Квітки-Основ'яненка «Маруся», «Сердешна Оксана», п'єсою І. Котляревського «Наталка Полтавка».

Оскільки твір подає поряд із сентиментальними й реалістичні картини, то реалізм простежується:
– в достовірній передачі картин селянського побуту та звичаїв;
– в тому, що головною перешкодою до одруження закоханих є рекрутчина;
– у використанні пісень, приказок, прислів’їв, які побутують.

Автор „Марусі”, як зауважував Франко, був письменником-новатором у європейському масштабі. Недаремно його називають „зачинателем повісті в українській літературі”, „батьком української прози”.


Джерелами для написання повісті стала дійсність українського села та народна творчість: українські балади, ліричні, фольклорні пісні, фольклорні мотиви.

„МАРУСЯ”
Твір присвячений Анні Григорівні Квітці – дружині автора, яка мала значний вплив на його літературно-естетичні смаки.


Історія створення.
Повість надрукована повністю у 1834 році у книжці «Малоросійських повістей…». Вона стала першим і найпопулярнішим твором серед сентиментальних повістей Квітки. «Маруся» була написана як аргумент того, що українською мовою можна описати глибокий і складний світ людських почуттів і філософських переконань.
Над текстом повісті письменник працював багато — як ні над одним зі своїх творів. Переробляв окремі місця, додавав чи змінював епізоди, портрети й пейзажі, шліфував мову. Дуже згодилися давні й нові записи прислів'їв, приказок, весільних пісень, похоронних голосінь.
 Тема: зображення життя і побуту українського народу к. ХVІІІ — поч. ХІХ ст., відтворення його душевної краси і високої моральної чистоти.
 Ідея: засудження соціальної нерівності, що перешкоджала щасливому життю героїв, уславлення гуманізму, щирості, чесності, доброти, палкого почуття кохання.
 Основна думка: закохані не можуть одружитися через загрозу солдатчини та бідність нареченого.
 Жанр: сентиментально-реалістична повість.

 Сюжет твору
Експозиціязнайомство з героями твору — родиною Дротів, які жили, віруючи в Бога.
Зав'язка: зустріч Марусі з Василем, їх кохання з першого погляду. 
Кульмінація: смерть Марусі, її поховання.
Розв'язка: страждання Василя — ченця в монастирі, його смерть через тугу за милою.

 Проблематика:
– батьків і дітей;
– соціальної нерівності;
– спроможності на глибокі почуття простих людей;
– життя і смерті;
– пошуків щастя.

Головні герої:


Наум Дрот та його дружина Настя, дочка Маруся, коханий Марусі Василь свитник, подруга Олена Курбаківна, друзі Денис Деканенко та Левко Цьомкал.









Основний конфлікт – сентименталістичний: між почуттям щирого кохання двох людей і невблаганною долею, що їх розлучила.


Аудіопосібник: https://www.youtube.com/watch?v=5H2dIizms5w

https://www.youtube.com/watch?v=FYOhGlDnSVA

Немає коментарів:

Дописати коментар