Що таке кейс-уроки
Кейс-уроки - це навчальний матеріал,
структурований в особливому форматі. Він складається з 6 або 10 розгорток, які
системно відображають розділи шкільної програми, а також суміжну інформацію за
межами шкільної програми.
Інформація в
кожному розділі – це не просто тези, а відповіді на питання:
- Як це працює?
- Які проблеми існують в
зв'язку з цим?
- Як вони можуть бути
подолані?
- Який може вийти
результат?
- Які фундаментальні і
нові знання є в цій галузі?
- Міні-історії.
Кейс – це не
конспект або реферат, а навчальна технологія, виготовлена за особливим
алгоритмом, який дає цілісне уявлення про явище, що досліджується.
Чому кейс -
уроки ефективні?
«Предметна»
система, що існує зараз, значною мірою застаріла, адже вона схожа на принцип
роздільного харчування, при якому, як відомо, білки, жири, вуглеводи і вітаміни
вживають окремо.
Однак
фізіологія людини така, що травна система переробляє змішану їжу набагато
ефективніше, ніж розділену на компоненти. Так і їжа для розуму.
Людський
мозок активніше і результативніше засвоює інформацію, якщо відомості
взаємопов'язані, і, навпаки, однорідну інформацію мозок запам'ятовує слабше,
тому що не знає, куди її «відправити на зберігання».
Зв'язки між
навчальними дисциплінами і явищами легко встановлюються впровадженням
перехресних «розгорток з предметів».
Кейси
побудовано за принципом 2 в 1: і для ерудиції, і за програмою. Вони
супроводжуються формулами, графіками, діаграмами і рівняннями, які відповідають
«розділам підручників».
Одна з
головних переваг полягає в тому, що кейси – це ниточка до дорослого життя з
багатовимірним сприйняттям світу, цінностей та явищ.
Чим викликана
актуальність кейсів?
- невідповідністю між
стандартами навчання учнів та їх індивідуальними особистісними
характеристиками, таким як темп-ритм, інтереси, здібності, тощо;
- невідповідністю темпів
розвитку науки дійсним пізнавальним можливостям учнів;
- невідповідністю
нав'язуваного навчання за одним профілем прогресивному в 21 столітті
вектору на багатостороній особистісний розвиток;
- у передових країнах
кейси стають превалюючою формою занять.
Чим корисні
кейси?
1. Вони дозволяють учням самостійно
організовувати процес засвоєння матеріалу.
2. Швидко виникає мотивація розібратися в
усьому одразу, причому, системно.
3. Вони дають можливість роботи з різними
джерелами інформації.
4. Вони дозволяють ефективно організовувати
роботу командами.
5. Кейси – це технологія сучасного
контекстного навчання.
Метод кейс-уроків
є технологією системного багатовимірного представлення матеріалу, в розгортках
на кілька тем, пов'язаних між собою акцентами уваги.
Кейс-уроки
дозволяють одночасно з вивченням тем, органічно вплітати soft skills
учнів, такі, як критичне мислення, комунікабельність, кмітливість, системність,
тайм-менеджмент. Це креативний метод з інтригою, драматичним сценарієм і
можливостями вибору, чого неможливо домогтися звичайними уроками.
Особливо
цінними є дискусії, які розгортаються в класі.
Під
час кейс-уроків час летить непомітно, що позитивно позначається на
мотивації учнів і їх прагненні вивчати ще й інші кейси. Важливо і те, що
результат засвоєння закладається в довготривалу пам'ять. Це відбувається
завдяки асоціативному мисленню і формально-неформальним зв'язкам між
розгортками кейсу.
Кейси
розкриваються за допомогою розгорток на предмети і явища. Наприклад, кейс
«Смартфон» розгортається на такі вектори:
фізика-хімія-бізнес-математика-психологія-арт. Кейс «Море» розгортається на
такі вектори: екологія-географія-фізика-мистецтво-економіка-хімія.
Виклад
матеріалу передбачає оптимальну (і запатентовану) пропорцію стилістики викладу:
30% присвячується науковому фундаменту знань, 50% науково-популярному поясненню
і 20% генеруванню учнями нових ідей та думок. При такому підході забезпечується
багатогранне засвоєння матеріалу разом з розвитком критичного і позитивного
мислення.
Посилання
У кейсах,
крім тексту, багато фото- та відеоматеріалів. Однак головною відмінністю і
конкурентною перевагою кейсів є гіперпосилання. Вони ведуть до глибшого
розкриття матеріалу, в якому є ще й свої гіперпосилання
третього-четвертого-п'ятого рівнів. Таким чином, кожному учневі забезпечується
індивідуальна глибина проникнення «у знання».
Скажімо, в
кейсі «Автобус їде», в розділі "Фізика" є ув'язка з темою фізики
«Прямолінійний рух, швидкість, прискорення», з формулами, графіками і таблицями
розділу.
У розділі
"Хімія" – вивчення нафтопродуктів, з відповідними хімічними
формулами, графіками і схемами. У розділі "Географія" – маршрути,
карти місцевості, тощо. У розділі "Бізнес" – калькуляція виготовлення
автобуса або вартості проїзного квитка...
Для
особистісного зростання учнів передбачається застосування доповненої
реальності, кліпового мислення, критичного і позитивного мислення.
При
багаторазовому застосуванні кейсів в учнів виникають стійкі вподобання до
певних розгорток і глибини осягнення знань, що дає вчителям і батькам
точніше уявлення про їх схильності до майбутнього вибору своїх професій.
Тому що це відбувається не нав'язливо, а органічно.
Підготовчий
етап
Завдання
викладача на цьому етапі полягає в тому, щоб провести відповідну підготовку,
яка передбачає:
- Вибір відповідного
кейса (по темі і за кількістю розгорток).
- Моделювання ситуації,
її початку, розвитку і завершення.
- Розподіл часу по
розгорткам, щоб не потрапити в цейтнот і все встигнути.
- Акцентування уваги на
певних аспектах теми, з виділенням першорядних і другорядних деталей.
- Продумування
«провокаційних» питань, аргументів і контраргументів, які можуть з'явитися
в учнів.
- Подбати про
особистісне зростання кожного учня.
Учні можуть
частково підготуватися до кейсу вдома, за моделлю «перевернутого класу»
(flipped classroom), щоб не втрачати часу в класі на «розкачку».
Реалізація
кейс-уроку
Усі розгортки
«крутяться» навколо головної теми кейса, і важливо не втрачати цієї «червоної
нитки». Теми переплітаються і плавно переходять від однієї розгортки до іншої.
Це зроблено спеціально, щоб були задіяні і логічне мислення, і художні образи,
і мнемо, і несподівані повороти сценаріїв.
Однією з
цілей є навчання «формулювати питання», а не тільки шукати відповіді на них.
Одночасно з
розвитком пізнавальної діяльності учнів в процесі обговорення кейса, викладач
може вирішувати і ряд інших завдань, наприклад:
- Створювати в класі
творчу атмосферу, що сприяє мозковим штурмам та вмінню відстоювати свої
позиції.
- Оцінювати рівень знань
учнів та їх точок зору з різних питань.
- Мотивувати учнів на
роботу в групі.
- Стимулювати розумову і
«душевну» роботу учнів і підтримувати ентузіазм, навіть якщо обговорення
зайшло в глухий кут.
- Аналізувати виконання
учнями завдань і вправ з акцентом на те «що вийшло».
- Перевіряти
засвоєний учнями матеріал на практиці.
- Формувати в учнів
креативне ставлення до досліджуваного матеріалу і навички індукції і
дедукції (від часткового до загального і від загального до конкретного).
Особливо
зручні кейси в межах варіативної складової програми, при дистанційному навчанні
та розширенні предметів шкільної програми.
Таким чином,
контекст кейса багатогранний: навчальний, емоційний, психологічний, науковий і
особистісний.
Обговорення
висновків
Цей етап
вважається завершальним. Під час нього викладач обговорює з учнями їх
індивідуальні та командні досягнення, а також можливі варіанти розвитку
сценаріїв і концентрацію уваги учасників на першорядних пріоритетах.
На кожен кейс
бажано передбачати свій варіант його закінчення для мотивації, щоб
очікування його було також елементом кейсу.
Як завершення
можна використовувати такі варіанти:
- Дозволити учням самим
підвести підсумки, що їм корисно для навичок публічних виступів
- Запропонувати їм
сформулювати питання, які бажано було б обговорити, у випадку якби було
продовження цього кейса.
- Попросити когось
поділитися випадками з власного життя, що стосуються теми кейса.
Висновок
Кейс-уроки
багаторазово підвищують результативність освітнього процесу, так як дозволяють
моделювати майбутнє доросле життя школярів і формувати у них позитивну
мотивацію до освоєння матеріалу і отримання нової інформації та навчати моделям
«як самим навчитися вчитися» надалі.
Пропоную переглянути : http://case.edufuture.biz
http://case.edufuture.biz/m-ua-keys-lina-kostenko.html
Пропоную переглянути : http://case.edufuture.biz
http://case.edufuture.biz/m-ua-keys-lina-kostenko.html
Немає коментарів:
Дописати коментар