11 класам
Готуємося до контрольної роботи!Із літератури першої половини ХХ століття. Основні тенденції розвитку драматургії. Творчість Ф.Кафки. Тест.
1. Основні тенденції розвитку драматургії.
Проаналізуйте за допомогою
порівняльної таблиці.
Об’єкт порівняння
|
«Стара драма»
|
«Нова драма»
|
Трагедія
|
Життя персонажа
|
Життя особистості в суспільстві
|
Предмет зображення
|
Людина в незвичайних ситуаціях
|
Людина у власноруч створеній ситуації
|
Центр уваги
|
Зовнішнє зіткнення окремих особистостей
|
Внутрішні, глибинні протиріччя самої дійсності, зіткнення ідей
|
Драматичний конфлікт
|
Вади й чесноти людини
|
Ідеали людини
|
Жанр
|
Трагедія, комедія, драма
|
Синтетичний — трагікомедія («драма ідей»)
|
Головний герой
|
Узагальнений тип людини
|
Людина середнього класу, неординарна особистість
|
Решта героїв
|
Головні та другорядні, позитивні та негативні
|
Усі важливі, характери неоднозначні
|
Автор
|
Відтворює дійсність, повчає, робить висновок
|
Відтворює духовні пошуки. Не дає однозначних відповідей
|
Читач, глядач
|
Спостерігає, отримує враження
|
Переживає разом із героями, дискутує з ними та про них
|
Кінець(фінал) твору
|
Завершений розв’язкою
|
Відкритий, незавершений, спонукає до суперечок, роздумів
|
«Нова драма» на зламі століть
поставила в центрі уваги особистість, але не соціальну, а духовну,
індивідуальність переживання й відчуття якої визначають загальну атмосферу
епохи. Драматурги намагалися показати «трагедію життя», а не «трагедію в
житті», закликали до осмислення глибинної суті дійсності, звільнення людського
духу, пошуку гармонії. Театр став «інтелектуальним», «дискусійним». На перший
план вийшов внутрішній конфлікт, а не зовнішня дія. У «новій драмі» стали
помітними риси модернізму: символізму, імпресіонізму, неоромантизму та ін.
Засновником «нової» драми був
норвежець Генрік Ібсен. Успіх його п’єс надихнув інших драматургів: Г.
Гауптмана (Німеччина), Б. Шоу (Англія), А. Стріндберга (Швеція), М. Метерлінка
(Бельгія), Е. Золя (Франція), А. Чехова (Росія).
Новим на сценах театрів був показ
картин повсякденного життя, розкриття його злободенних соціальних і моральних
проблем. Перед глядачами постали звичайні для них картини побуту банкірів,
комерсантів, адвокатів і навіть робітників, злидарів. Автори порушували нові
проблеми, наприклад, жіноче питання. Посилився критичний, викривальний пафос
п’єс.
Було переосмислено природу всіх
елементів драматичного твору. Оскільки в житті сумне часто поєднується з
комічним і навпаки, розвивається жанр трагікомедії. Замість «любовних
трикутників», таємниць, кримінальних злочинів (зовнішньої інтриги), у центрі
уваги — ідейні конфлікти (Б. Шоу), внутрішня прихована інтрига (М. Метерлінк),
складна гра підтекстів (А. Чехов).
Герої відзначаються суперечливими
характерами, інколи важко визначити, хто з них головний персонаж (як,
наприклад, у А. Чехова). Дійові особи розмовляють сучасною літературною мовою,
використовуючи побутову та жаргонну лексику. П’єси більше не мають зрозумілого,
завершеного закінчення: читачеві й глядачеві пропонується відкритий проблемний
фінал — запрошення до дискусії, роздумів і власних висновків.
«Нова драма» стала одним із
найцікавіших загальноєвропейських явищ, яке зробило свій вагомий внесок у
справу гуманізації суспільства.
Накресліть таблицю.
Грегор Замза
№п/п
|
До
перетворення
|
Після
перетворення
|
1.
|
Відмова
від особистого щастя.
|
«Я
повинен, щоб там не стало, залишити постіль…»
|
2.
|
Мрія
сестри стала його мрією.
|
«Пане
управляючий! Пожалійте моїх рідних!..»
|
3.
|
Приниження
на службі, робота без задоволення.
|
«…він
повинен своїм терпінням і тактом полегшити страждання сім’ї…»
|
4.
|
Жаліє
матір, хвору на астму; переживає за батька, в якого немає роботи.
|
«розумів,
що сестрі не легко бачити його, тому заховався під простирадло…»
|
5.
|
Радіє з
того, що в сім’ї
достаток, що він може бути корисним.
|
«мріяв про
те, щоб сестра залишилась із ним у кімнаті, і він би тоді розказав їй, як
хотів влаштувати її в консерваторію…»
|
6.
|
Бажання
мати улюблену справу, бути людиною із власною гідністю.
|
Будучи
комахою, зберіг людську гідність і почуття.
|
Тема «маленької людини» дістає у Кафки гіперболічного узагальнення.
Безвихідь людини у світі зла і жорстокості. Пошуки душевної рівноваги в сім’ї,
любов, що межує із самозреченням, безпорадність перед несподіваними
випробуваннями на життєвому шляху – всі ці питання хвилюють письменника. Але виною
цьому не тільки є його власні проблеми у стосунках із людьми. Проблема набагато
ширша. ХХ століття – створення нових видів зброї, нових засобів знищення
людства, фашистських ідей щодо оволодіння світом – де тут місце для звичайної
людини? Вона тільки засіб для досягнення мети сильної особистості, її можна
знищити, розтерти з пилом землі – і нічого у світі не зміниться, бо знищена
тільки маленька комашка у всесвіті – людина. Це не тільки особиста проблема
письменника.
3. Доповніть уявлення про твір Ф.Кафки прочитанням статті в підручнику.
3. Доповніть уявлення про твір Ф.Кафки прочитанням статті в підручнику.
Бажаю успіху!
Немає коментарів:
Дописати коментар