Поміркуйте, що
хотів донести читачеві автор рядків:
Крила
Крила потрібні
лиш тим, хто літає.
Подумай, як
живуть люди,
Що вони
роблять,
Де вони?
Затримайся й
поміркуй, чому?
Одні ходять
пішки, інші літають.
Деякі опускають
руки,
Снуючи павутину із сюжету буднів.
Хід життя,
який ніколи не йде
ні догори, ні
донизу.
Ми просто
рухаємось по колу.
Борючись
щоденно
Проти
посередності
І йдучи вперед,
Заперечуючи смерть і мертвих.
І знову хтось запитає: «Для чого ми живемо?»!
Дехто ходить пішки, а хтось літає…
Стівен
Гарнер
Людей споконвіку цікавив питання: "Чому люди не літають? Чому люди не
літають, як птаха?". У казках, міфах
є досить багато героїв, які мають крила, які вміють літати або прагнуть
злетіти. Це Дедал і Икар, Ника, Гермес - герої грецьких міфів. Це прагнення польоту можна доповнити словами вірша Ліни Костенко:
Крила
Крила
А й правда, крилатим ґрунту не треба.
Землі немає, то буде небо.
Немає поля, то буде воля.
Немає пари, то будуть хмари.
В цьому, напевно, правда пташина…
А як же людина? А що ж людина?
Живе на землі. Сама не літає.
А крила має. А крила має!
Вони, ті крила, не з пуху-пір’я,
А з правди, чесноти і довір’я.
У кого — з вірності у коханні.
У кого — з вічного поривання.
У кого — з щирості до роботи.
У кого — з щедрості на турботи.
У кого — з пісні, або з надії,
Або з поезії, або з мрії.
Людина нібито не літає…
А крила має. А крила має!
Не кожному дано
літати, проте сила почуттів та власний вибір має є у всіх.
Р.Бредбері у творі "Дядечка ейнар" припускає , що людина
"вільно літає", коли любить, коли вільний, коли приносить щастя
іншим, вірить у себе - тоді й сам щасливий.
Високі ідеали та цінність людини високодуховної характерно для мистецтва
романтизму.
Пригадайте!
Романтизм – напрям в літературі і мистецтві, який
виник наприкінці 18 ст. в іспанській середньовічній літературі.
Особливості
романтизму.
·
увага до
людини як вищої цінності,
·
своєрідність
романтичного героя,
·
утвердження
високих ідеалів ,
·
відмова
від зображення реального життя,
·
інтерес
до минулого, народної творчості, міфології.
Наприклад: Гофман – зображує світ
фантастичної казки – боротьба зі злом; Д.Байрон. Г.Гейне, А.Міцкевич та інш
В середині 19 століття поезія і далі
використовує романтичну тематику та образність, але відбувається повільна
еволюція в опануванні іншого естетичного ідеалу – символічного. Долання
традиції здійснювалося різними шляхами.
Поступово романтизм втрачає свою
популярність та привабливість.
Пригадайте з уроків історії!
Грозове трьохріччя Франції починалося в
1848 році лютневою революцією і завершилося в 1851 році Епохою імперії – правління Наполеона 3. Цей час був
переломним і для французької літератури.
Події 1848-1851рр визвали загальне розчарування, буржуазно-демократичні
ілюзії зазнали краху. З’явилися настрої безнадії, розчарування – це ознаки
кризового явища не тільки в суспільному житті , а й мистецтві.
Отже, термін «декаданс» вперше
застосували у Франції в XIX ст. в несхвальному значенні проти письменника
В.Гюго – буржуазну публіку шокували і дратували революційні моменти в його
літературі. Цей термін у літераторів-романтиків використовували як ознаку
честі. Уперше термін «декаданс» використав поет
Т.Готьє в передмові до збірки поезій Ш.Бодлера «Квіти зла» (1869).
Дослідники вважають декаданс в літературі перехідним етапом між романтизмом початку XIX століття і модернізмом початку XX ст.
Основними мотивами творчості декадентів були сум і відчай, самозаглиблення і спроба самоізоляції від проблем реального світу. У творчості митці декадансу надавали перевагу формі над змістом, орієнтувалися на не на широку публіку, а на вузьке коло «обраних» інтелектуалів. Провідною темою декадентських творів стає утвердження ролі мистецтва, його переваги над реальністю. У цей час великий вплив на мистецтво мали філософські теорії А.Шопенгауера, Ф.Ніцше, А.Бергсона.
Дослідники вважають декаданс в літературі перехідним етапом між романтизмом початку XIX століття і модернізмом початку XX ст.
Основними мотивами творчості декадентів були сум і відчай, самозаглиблення і спроба самоізоляції від проблем реального світу. У творчості митці декадансу надавали перевагу формі над змістом, орієнтувалися на не на широку публіку, а на вузьке коло «обраних» інтелектуалів. Провідною темою декадентських творів стає утвердження ролі мистецтва, його переваги над реальністю. У цей час великий вплив на мистецтво мали філософські теорії А.Шопенгауера, Ф.Ніцше, А.Бергсона.
За доби декадансу зародилися нові
напрямки, такі як символізм.
Записати
в зошит та вивчити поняття!
Декаданс — загальна назва кризових явищ у
мистецтві і культурі кінця XIX початку XX століть. Період декадансу позначений
настроями безнадії, розчарування, занепадом життєвих сил, естетизмом.
·
Арнольда
Бекліна
·
Макса
Клінгера
частково Михайло Врубель
частково Борисов-Мусатов
частково Борисов-Мусатов
· Обрі Бердслі
· Гюстава Моро
· Франса фон Штука
· Едварда Мунка.
·
В українській літературі декадентство відбилося в творах В. Винниченка, О. Луцького, В. Пачовського та ін. Письменники-декаденти групувалися навколо львівського видавництва " Молода муза" та київського журналу "Українська хата" (1909-14).
Символізм (грец. знак, ознака) – художній напрям в
літературі к.XIX – п.XXст.; матеріальні речі перетворювалися в свідомості митців
на “знаки” певних душевних станів і ідей, а художні образи – на символи.
Прагнення
митцями надати відповідь на питання: «Як існує світ, в якому ми живемо?» і «Хто
ми в цьому світі?» призвело до появи не тільки ідейних течій, а й різних
мистецьких шкіл й угрупуваннь. Так з’являються група «Парнас», школа «чистого
мистецтва», течія символізму тощо. Мистецтво шукало засоби відтворення
внутрішнього світу особистості.
Ознайомтесь!
Парн́ас (фр. Parnasse) — поетичне
угруповання. У Франції в 70-ті роки XIX ст. парнасцями почали називати поетів,
що за мету собі ставили створення «чистого мистецтва», яке б оспівувало не щось
з буденного життя, а тільки справжню красу: природу, кохання.
Після революції 1848 року французький романтизм розділився на «романтизм для людей», лозунгом якого став принцип, сформульований Віктором Гюґо: «Мистецтво заради Прогресу», і «чисте мистецтво» або «Мистецтво заради Мистецтва». До другого напрямку належали поети Леконт де Ліль, Теофіль Ґотьє, Жозе-Марія де Ередіа. Вони й створили об'єднання «Парнас» і почали випускати альманах «Сучасний Парнас».
Сама назва угрупування (Парнас — гора в Греції, де за легендами жили німфи на чолі із покровителем мистецтв Аполлоном) говорить про бажання поетів відокремитися від життєвої метушні і від проблем буденності. Епоху прагматизму, яка прийшла на зміну епосі революції, вони вважали ворогом мистецтва і стверджували абсолютну свободу художника від потреб натовпу, не виключаючи моралі і релігій. Будь-яка тенденційність, на їхню думку, є протилежною природі мистецтва, тому вони рішуче відвертались від будь-яких соціальних проблем, не бажаючи перетворювати таїнство поезії на плакат. Парнасці подарували світу відточеність поетичних форм, вишуканість поетичних засобів, збагатили мову, відшліфували ритми і рими.)
Як і
романтики, парнасці намагалися відійти від проблем сучасності, перенести дію
своїх творів у далеке минуле або екзотичні країн.
Один з
найвидатніших поетів парнасців був Шарль Бодлер.
Немає коментарів:
Дописати коментар