які допоможуть засвоїти теми зарубіжної та української літератури.
Зарубіжна література
5 клас.
Марк Твен. «Пригоди Тома Сойєра».
1. Необхідно знати літературознавчі терміни.
Повість – епічний прозовий твір (рідше віршований), який визначається однолінійним сюжетом. Найчастіше це історія одного людського життя, розказана від імені самого автора чи якогось героя.
Ст.. 188-189 (підручник для 7кл). Характерні ознаки повісті. Розглянь таблицю порівняльної характеристики повісті і оповідання.
Пригадайте
Портрет у літературному творі - опис або створення враження від зовнішності персонажа, передусім обличчя, статури, одягу, манери поведінкию. Опис зовнішності допомагає зрозуміти внутрішній світ персонажа, авторське ставлення до нього або ставлення інших персонажів.
Запам’ятайте
Складники (частини, вузли) сюжету:
Експозиція – знайомство з героями, обставинами їхнього життя, часом і місцем, де відбуваються події.
Зав'язка - початок дії, ключовий момент розгортання подій, різкий поворот у їх перебігу.
Розвиток дії – подальше розгортання подій твору. Це найбільша за обсягом частина твору, коли розкриваються характери персонажів, відбуваються основні зіткнення між ними.
Кульмінація – найвищий момент напруження в розвитку дії. У великих творах може бути декілька кульмінаційних моментів.
Розв'язка – події, що завершують твір.
У літературному творі може бути одна або декілька сюжетних ліній.
Наприклад, у повісті Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра» : життя Тома Сойєра в родині; дружба Тома і Гекав; небезпечна пригода друзів, пов’язана з індіанцем Джо; Том Сойєр та Беккі Тетчер; шкільне життя; хлопці на острові.
Виконайте завдання.

2. Літературна розминка.
Вправа «Впізнайте літературного героя». (усно)
Перший персонаж.
Він кров'ю підписав присягу.
Боявся духа померлого індіанця Джо.
Вистежив грабіжників.
Лягав спати, коли хотів.
Усі діти заздрили йому.
Другий персонаж.
Боявся старої пані з наперстком.
Ніколи не повертався з водою раніше, ніж за годину.
Не зміг устояти від спокуси побачити болячку на нозі.
Любив наспівувати пісню «Дівчата з Буффало».
Замість білої мармурової кульки отримав удар пантофлею.
Третій персонаж.
Суддя склав про нього щонайкращу думку.
Позичив візка у Бенні Тейлора.
Мав зведеного брата.
Відкрив загальний закон, що керує всіма людськими вчинками.
Замість уроків бігав до річки купатися.
«Займи позицію». Методичний коментар: у реченні міститься або правильна, або хибна інформація. Треба дати відповідь: «так» або «ні». (Виконай у зошиті)
1. Марк Твен - справжнє ім'я та прізвище письменника.
2. Гек Фіни та Джо Гарпер- друзі Тома Сойєра.
3. Найбільше всього Том любив відвідувати школу.
4. Том не хотів йти до школи і придумав, що у нього серцевий напад.
5. «Марк твен» - насправді річковий термін.
6. Дівчинку, яку любив Том Сойєр звали Лара Хоккінс.
7. Марк Твен - американський письменник.
8. Всі городяни містечка хотіли бачити Гека Фінна другом своїх дітей.
9. Том у школі сидів за партою Беккі.
10. Том і Гек опинились на кладовищі вночі, щоб вивести бородавки.
11. Сід був найкращим другом Тома.

3. Працюємо з текстом.
Відновити хронологічну послідовність подій (письмово у зошиті).
1. Нагорода Тома у недільній школі.
2. Том фарбує паркан.
3. Смерть індіанця Джо.
4. Том і Гек на цвинтарі.
5. Пригоди на острові.
6. Том у суді.
7. Загадкові події в печері.
8. Пошуки скарбів.
Віднови події.
Визначити за опорними словами, про який епізод твору йде мова і запишіть 1-2 речення в зошит до кожної групи слів:
1. Острів, пліт, люлька, багаття, сум.
2. Квітка, заручини, грифельна дошка, поцілунок.
3. Проповідь, пудель, жук, скавучання, сміх.
4. Кладовище, вбивство, присяга, чорний кіт.
5. Стогін, болячка, зуб, гангрена.
6. Лопата, північ, будинок з привидами, розбійники.
Аналіз ІІІ-ІV розділів (дайте усно відповіді на питання , зачитуючи цитати )
• Розкажіть, як Том поводив себе у школі.
• Якою, на вашу думку, була система освіти в містечку?
• Як Том розважав прихожан у церкві?

Розглянь зображення, пригадай сюжетну лінію Тома Сойєра та Беккі Тетчер. Дайте відповіді на питання.
• Як познайомились Том і Беккі?
• Зачитайте портрет дівчинки.
• В яких вчинках Тома відчутне наслідування дорослих у відносинах з Беккі?
• Які риси характеру Тома заважають гарним стосункам з дівчинкою?
• Чи можна назвати Тома справжнім лицарем?
• Коли він став підтримкою для Беккі?
4. Узагальнюємо вивчене
«Лови помилку». (письмово у зошиті).
1. Том — син покійного брата тітоньки Поллі.
2. Том — рідний брат Сіда.
3. Том розбив цукорницю і зізнавався в цьому.
4. Том вимазався вапном, коли фарбував паркан.
5. Том і Гек випадково стали свідками злочину Поттера на кладовищі.
6. Том заблукав у печері з Геком.
7. На свою поминальну службу Том прийшов не після пригод у печері.
Вікторина (відповіді запиши в зошит)
1. На берегах якої річки Марк Твен служив лоцманом?
2. Як називав Том великого чорного жука з міцними щелепами?
3. За яку провину вчитель через весь клас провів Тома за вухо
4.Кого побачили Том і Гек на цвинтарі?
5.Що врятувало Мефа Поттера від шибениці?
6.Як називається затверділа маса вапна, що звисає зі стелі печер, наче великі бурульки?
7. Де доводилось ночувати Гекльберрі Фінну у негоду?
8.Як називалась гора, яку було видно зі школи, де навчався Том?
9.Що заплатив Гек за дохлу кішку?
10.Як учитель звертався до Тома, коли той у чомусь завинив?
Порівняйте цих персонажів за планом, створивши розповіді (усно)
1. Сім’я, до якої належить герой.
2. Матеріальний достаток.
3. Ставлення до освіти, до виховання.
4. Риси характеру Тома і Гека.
5. Ставлення до них інших персонажів.
6. Їхнє ставлення один до одного.
7. Роль дружби в їхньому житті.

Прочитайте вислів американського письменника-критика про повість Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра». Запишіть в зошит.
5. Висновки.
У Том Сойєрі без зусиль можна розгледіти натуру самого письменника, що виявлялася з дитинства. Якщо спробувати дати характеристику головного героя в декількох словах, можна сказати: порушник заборон і "підривник" традицій.
Американська критика Побачила в Том Сойєрі "маленького ділка", тобто національний тип Ділового американця: мрії Тома розбагатіти, уміння отримати вигоду Із фарбування паркану, махінації з квитками в недільній школі...
Видатний американський письменник Марк Твен написав багато книжок, якими зачитується вже багато поколінь людей. І улюбленіший серед них - роман «Пригоди Тома Сойєра».
Головний герой цього твору - Том. Він - безтурботний школяр, неслухняний, інколи навіть грубий.

Але цей хлопчик - великий мрійник і вигадник, сміливий, чесний, вірний в дружбі, не любить невірних, нечесних людей і наклепників. Він бере провину дівчинки Бекі, яка йому подобається, на себе, прагне повідомити тітку, що він живий, щоб не хвилювалася.
На долю Тома Сойєра випадає багато пригод, серед них і небезпечних. Але він разом зі своїм другом Геком з честю виходить зі всіх небезпечних ситуацій, виявляє свої кращі якості, хоча і приносить своїм близьким багато турбот.
Автор не дає від себе жодних коментарів, але його співчуття цілком на стороні Тома. Звідси і життєрадісний гумор Марка Твена. Забавні пригоди Тома Сойєра по суті є історією збагнення хлопчиком законів суспільства.
А для читача – це нагадування про те, що ми всі родом з дитинства.
Немає коментарів:
Дописати коментар